Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
UCHWAŁA NR XXIX/268/05
RADY MIEJSKIEJ GMINY RAWICZ
Z DNIA 28 WRZEŚNIA 2005
w sprawie: Uchwalenia Statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Rawiczu
Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.9 litera h ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591 ze zmianami,
Rada Miejska Gminy Rawicz uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się Statut Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Rawicz.
§ 3
Traci moc Uchwała Nr XXVI/231/01 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 27 czerwca 2001roku w sprawie uchwalenia Statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu oraz Uchwała Nr XVII/173/04 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 28 kwietnia 2004roku w sprawie dokonania zmian w statucie Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni, od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Załącznik do Uchwały Nr XXIX/268/05
z dnia 28 września 2005r.
Rady Miejskiej Gminy Rawicz
STATUT
Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rawiczu zwany dalej Ośrodkiem jest jednostką organizacyjną Gminy Rawicz działającą na prawach jednostki budżetowej utworzoną celem realizacji własnych i zleconych gminie zadań z zakresu pomocy społecznej.
- Ośrodek działa w oparciu o przepisy:
1/ ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2/ ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
3/ ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z póżn. zm.),
4/ innych właściwych aktów prawnych,
5/ niniejszego Statutu.
§ 2
- Siedziba Ośrodka mieści się w Rawiczu.
- Obszarem działania Ośrodka jest miasto i gmina Rawicz.
§ 3
Bieżący nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Gminy Rawicz.
Rozdział II
Zakres działalności
§ 4
1. Ośrodek realizuje zadania w zakresie zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej polegających w szczególności na:
1) przyznawaniu i wypłacaniu świadczeń przewidzianych w ustawie,
2) prowadzeniu pracy socjalnej,
3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej ,
4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z zakresu pomocy społecznej,
5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
2. Ośrodek realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymogami ustawowymi oraz zadaniami określonymi przez Radę Miejską , natomiast zadania zlecone gminie zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez administrację rządową.
§ 5
1. Ośrodek realizuje zadania w zakresie zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
2. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228,poz. 2255 z późn. zm.).
3. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.).
4. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.).
5. Ośrodek realizuje remonty i inwestycje służące do wykonania zadań Ośrodka w zakresie ustalonym przez Radę Miejską i Burmistrza Gminy Rawicz.
§ 6
W wykonaniu zadań z zakresu pomocy społecznej określonych w § 4 Ośrodek współdziała i współpracuje szczególności z:
- samorządem wojewódzkim, powiatowym, gminnym ,
- administracją rządową,
- instytucjami,
-organizacjami społecznymi,
- fundacjami,
- stowarzyszeniami,
- Kościołem Katolickim i innymi kościołami i związkami wyznaniowymi,
- pracodawcami,
- osobami fizycznymi i prawnymi,
- jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej i innymi instytucjami w zakresie pomocy społecznej, z poza terenu gminy.
Rozdział III
Organizacja i Zarządzanie
§ 7
- Ośrodkiem kieruje Dyrektor, który odpowiada za całokształt działalności jednostki, działa jednoosobowo w ramach pełnomocnictwa udzielonego mu przez Burmistrza Gminy Rawicz.
- Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Gminy Rawicz.
- Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Burmistrz Gminy Rawicz.
- W razie nieobecności Dyrektora zadania związane z bieżącym zarządzaniem Ośrodka wykonuje Zastępca Dyrektora lub pisemnie upoważniony przez Dyrektora pracownik.
§ 8
- Dyrektor Ośrodka odpowiada przed właściwym organem gminy za realizację przypisanych Ośrodkowi zadań oraz za prawidłowe wykorzystanie powierzonych Ośrodkowi środków finansowo-rzeczowych.
- Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej składa Radzie Miejskiej coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej
§ 9
Do obowiązków i uprawnień Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej należy w szczególności:
1. zapewnienie właściwej organizacji pracy Ośrodka, dokonywanie podziału zadań dla poszczególnych stanowisk pracy,
2. reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
3. wykonywanie czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku,
4. podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących merytorycznej działalności Ośrodka,
5. nadzór organizacyjny i służbowy nad zatrudnionymi w Ośrodku pracownikami.
§ 10
Ośrodek wykonuje swoje zadania poprzez osoby zatrudnione na wyodrębnionych stanowiskach pracy.
§ 11
Szczegółową strukturę organizacyjną Ośrodka określa „Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej ” ustalony przez Dyrektora Ośrodka.
§ 12
- W strukturze Ośrodka Pomocy Społecznej działa wydzielona jednostka organizacyjna – Dzienny Dom Pomocy Społecznej.
- Działalność Dziennego Domu Pomocy Społecznej finansowana jest ze środków budżetowych Gminy.
- Dzienny Dom Pomocy Społecznej działa na podstawie odrębnego regulaminu nadanego przez Dyrektora Ośrodka.
- Kierownika oraz pracowników Dziennego Domu Pomocy Społecznej zatrudnia i zwalnia Dyrektor Ośrodka.
§ 13
- W strukturze Ośrodka działa wydzielona jednostka organizacyjna – Środowiskowy Dom Samopomocy.
- Organizowanie i prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy jest zadaniem zleconym gminie z zakresu administracji rządowej.
- Działalność Domu finansowana jest przez administrację rządową.
- Środowiskowy Dom Samopomocy działa na podstawie odrębnego regulaminu nadanego przez Dyrektora Ośrodka.
- Kierownika oraz pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy zatrudnia i zwalnia Dyrektor Ośrodka.
§ 14
Rada Miejska uchwala zasady odpłatności za świadczenia z zakresu pomocy społecznej realizowane przez Ośrodek.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa i mienie
§ 15
Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących dla jednostek budżetowych.
§ 16
Działalność Ośrodka jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu gminy oraz w zakresie zadań zleconych gminie ze środków przekazanych przez administrację rządową na ich realizację.
§ 17
Ośrodek może uzyskiwać dochody z:
- opłaty za udostępnianie dokumentacji przetargowej,
- spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,
- odszkodowań i wypłat za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd lub użytkowanie.
Dochody te mogą być gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów własnych.
§ 18
Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan finansowy uchwalony przez Radę Miejską.
§ 19
W prowadzeniu gospodarki finansowej oraz gospodarowania powierzonym mieniem Ośrodek kieruje się zasadą rzetelności, efektywności i celowości, ich wykorzystania.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 20
Ośrodek używa pieczęci podłużnej w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.
§ 21
Statut Ośrodkowi nadaje Radę Miejską.
§ 22
Zmiana postanowień Statutu wymaga zachowania trybu określonego dla jego uchwalenia.
Zmiany do Statutu:
1. Zmiana z dn. 12.09.2008r.
2. Zmiana z dn. 15.02.2010r.
3. Zmiana z dn. 28.03.2012r.
Regulamin organizacyjny
Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin organizacyjny Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu zwany dalej ”Ośrodkiem” określa organizację i zasady funkcjonowania Ośrodka.
§ 2.
Ośrodek działa na podstawie:
1. Uchwały Rady Narodowej Miasta i Gminy w Rawiczu Nr XI/77/90 z dnia 25.IV.1990r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Rawiczu.
2. Statutu Ośrodka uchwalonego Uchwałą Nr XXIX/268/05 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 28 września 2005r (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z dnia 10 listopada 2005r. Nr 155, poz. 4232, zmiany Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z dnia 28 października 2008r. Nr 180 poz. 3002)
3. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 115 poz.728 ze zm. )
ROZDZIAŁ II
Zasady kierowania
§ 1
1. Pracą Ośrodka kieruje Dyrektor przy pomocy z-cy dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych w powierzonym im zakresie.
2. Dyrektor podlega Burmistrzowi Gminy Rawicz, przed którym odpowiedzialny jest za całokształt działalności Ośrodka.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy:
- reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
- określenie organizacji Ośrodka w formie regulaminu,
- opracowanie planów i harmonogramów pracy Ośrodka oraz przekazywanie sprawozdań Burmistrzowi Gminy Rawicz z ich wykonania,
- przedkładanie Burmistrzowi Gminy Rawicz bieżącej informacji na temat stanu finansowego Ośrodka,
- realizacja budżetu Ośrodka,
- zatrudnienie i zwolnienie kierowników komórek organizacyjnych oraz podległych im pracowników,
- nadzorowanie realizacji zadań remontowych i zakupów inwestycyjnych,
- ustalanie zadań dla komórek organizacyjnych, oraz ich kontrola przy pomocy kierowników,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy komórkami organizacyjnymi, oraz koordynuje ich działalność dla uzyskania pełnej realizacji zadań,
- zapewnienie sprawnej organizacji Ośrodka i racjonalnej gospodarki środkami.
4. Dyrektora podczas jego nieobecności zastępuje z-ca Dyrektora.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna
§ 1.
1. W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące jednostki organizacyjne, sekcje i samodzielne stanowiska:
- Jednostka organizacyjna Dzienny Dom Pomocy Społecznej;
- Jednostka organizacyjna Środowiskowy Dom Samopomocy;
- Sekcja księgowości;
- Sekcja organizacji, administracji i kadr
- Sekcja pomocy środowiskowej;
- Sekcja Świadczeń pomocy społecznej;
- Sekcja świadczeń rodzinnych.
- Sekcja gospodarcza.
2. Wzajemne powiązania sekcji przedstawia schemat organizacyjny MGOPS stanowiący załącznik do regulaminu organizacyjnego.
3. Zakresy czynności dla pracowników ustala bezpośredni przełożony w porozumieniu z sekcją administracji, księgowości i kadr.
§ 2.
1. W zakładzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze i samodzielne bezpośrednio podlegające Dyrektorowi:
- Główny księgowy – pełni funkcję Kierownika sekcji księgowości;
- Kierownik Dziennego Domu Pomocy Społecznej;
- Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy;
- Koordynator ds. komputeryzacji pomocy społecznej
- Specjalista ds. organizacji, administracji;
- Referent ds. dodatków mieszkaniowych.
- Referent ds. świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym
2. Głównemu księgowemu podlegają:
- Specjalista ds. księgowości;
- Księgowy;
- Kasjer
3. Kierownikowi Dziennego Domu Pomocy Społecznej podlegają:
- Technik rehabilitacji;
- Terapeuta;
- Opiekun;
- Pracownik gospodarczy.
4. Kierownikowi Środowiskowego Domu Samopomocy podlegają:
- Terapeuci;
- Rehabilitant;
- Pracownik socjalny;
- Psycholog;
- Pielęgniarka;
- Opiekunowie
- Instruktorzy terapii zajęciowej;
- Sprzątaczka
5. Specjaliście ds. organizacji, administracji i kadr podlegają:
- referent ds. administracji;
ROZDZIAŁ IV
Szczegółowy zakres czynności sekcji
oraz stanowisk samodzielnych
§ 1
I. Do zadań jednostki organizacyjnej Dziennego Domu Pomocy Społecznej należy:
1. Zapewnienie jednego posiłku dziennie – obiadu ;
2. Zaspokajanie potrzeb towarzyskich i kulturalnych poprzez organizowanie imprez okolicznościowych, wyjazdów rekreacyjnych, wycieczek krajoznawczych, prowadzenie punktu bibliotecznego i czytelni prasy, prowadzenie kół zainteresowań;
3. Organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej;
4. Organizowanie pomocy pielęgniarskiej;
5. Organizowanie podstawowych świadczeń rekreacyjno-rehabilitacyjnych.
Jednostka organizacyjna przy znakowaniu spraw używa symboli „DDPS”.
§ 2
I. Do zadań jednostki organizacyjnej Środowiskowego Domu Samopomocy należy:
1. Podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności samodzielnego życia osób w nim przebywających;
2. Podnoszenie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej podopiecznych;
3. Sprawowanie opieki psychologicznej;
4. Prowadzenie zajęć kulturalno-oświatowych, terapii zajęciowej i zajęć rekreacyjnych;
5. Udzielanie porad i pomocy w rozwiązywaniu problemów życia codziennego.
Jednostka organizacyjna przy znakowaniu spraw używa symboli „ŚDS”
§ 3
I. Do zadań sekcji księgowości należy:
1. Opracowywanie planów budżetowych zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową;
2. Prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości i innymi obowiązującymi przepisami;
3. Sporządzanie sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o sprawozdawczości budżetowej;
4. Kontrola i nadzór nad prawidłowością i terminowością wypłat świadczeń przyznanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, dodatków mieszkaniowych, świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz innych należności zatwierdzonych do wypłaty;
5. Opracowywanie informacji z realizacji dochodów i wydatków budżetowych Ośrodka;
6. Sporządzanie sprawozdań budżetowych, statystycznych, środków trwałych Ośrodka;
7. Prowadzenie analizy i weryfikacji zobowiązań i należności;
8. Windykacja należności budżetowych Ośrodka;
9. Naliczanie wynagrodzeń i sporządzanie list płac;
10. Naliczanie list wypłat z funduszu bezosobowego, funduszu socjalnego, ryczałtów;
11. Rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych;
12. Naliczanie i rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne.
13. Przyjmowanie wpłat i dokonywanie wypłat środków pieniężnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Sekcja księgowości przy znakowaniu spraw używa symboli „SK”
§ 4
I. Do zadań sekcji organizacyjnej, administracji i kadr należy:
1. Obsługa sekretariatu w tym:
- przyjmowanie, wysyłanie, ewidencjonowanie korespondencji,
- obsługa centrali telefonicznej i fax;
2. Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz prowadzenie akt osobowych pracowników;
- Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych z rozwiązaniem stosunku pracy w tym kompletowanie dokumentacji do wniosku o emeryturę i rentę celem przedłożenia organom ZUS.
- Ewidencję czasu pracy – urlopy, zwolnienia z pracy itp.
- Informowanie pracowników o przysługujących im prawach i obowiązkach.
- Opracowywanie regulaminów, zarządzeń, normatywów i innych aktów formalno-prawnych obowiązujących w zakładzie i ich ewidencja.
3. Prowadzenie:
- gospodarki drukami, materiałami biurowymi, środkami czystości,
- ewidencji pieczątek stempli,
- prenumeraty prasy i przepisów prawnych.
- realizuje zadania wynikające z podziału funduszu świadczeń socjalnych.
4. Współpracuje z pozostałymi działami w zakresie:
- potrzeb szkolenia załogi,
- porządku dyscypliny pracy,
- wykorzystania czasu pracy, urlopów i innych zwolnień od pracy,
- informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Ośrodka.
5. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych.
6. Prowadzenie zakładowego archiwum.
Sekcja organizacyjna, administracji i kadr przy znakowaniu spraw używa symboli „I”
§ 5
I. Do zadań sekcji pomocy środowiskowej należy:
1. Rozeznanie potrzeb i sytuacji jednostek, grup i rodzin oraz wszelkich uwarunkowań środowiskowych dla celów pomocy społecznej;
2. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowo/rodzinnych w celu wykonania zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej, rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw;
3. Analizowanie sytuacji i potrzeb klientów Ośrodka;
4. Ustalanie planów działania przy wykorzystaniu możliwości klientów, ich otoczenia oraz organizacji i instytucji;
5. Działanie zmierzające do zaspokojenia stwierdzonych potrzeb społecznych, psychicznych i biologicznych;
6. Organizowanie i prowadzenie w powiązaniu z organizacjami społecznymi i innymi instytucjami działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób, rodzin i grup wymagających pomocy;
7. Propagowanie wzorów wzmacniających dążenie do samodzielności jednostek, rodzin i grup;
8. Współdziałanie w kształtowaniu polityki socjalnej w środowisku;
9. Prowadzenie pracy socjalnej z osobami/rodzinami w rozwiązywaniu trudnych problemów społecznych
10. Przeciwdziałanie zagrożeniom społecznym i poszukiwanie nowych rozwiązań.
Sekcja pomocy środowiskowej przy znakowaniu spraw używa symboli „SP”
§ 6
I. Do zadań sekcji świadczeń pomocy społecznej należy;
1. Ocena potrzeb w zakresie środowiskowej pomocy społecznej, organizację ich zaspakajania;
2. Opracowywanie wniosków pod względem merytorycznym przed wydaniem decyzji administracyjnej;
3. Przygotowywanie decyzji administracyjnej na podstawie wywiadu środowiskowego;
4. Realizacja pomocy w usługach w naturze i pomocy środowiskowej;
5. Prowadzenie dokumentacji i realizacja pomocy z zakresu dożywiania dzieci w szkołach i przedszkolach;
6. Prowadzenie sprawozdawczości sekcji;
7. Nadzór nad oceną merytoryczną wywiadów środowiskowo-rodzinnych;
8. Współdziałanie w kształtowaniu polityki socjalnej w środowisku;
9. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych świadczeniobiorców pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
Sekcja świadczeń pomocy przy znakowaniu spraw używa symbolu „SŚ”
§ 7
I. Do zadań sekcji świadczeń rodzinnych należy:
1. Ustalanie potrzeb i zgłaszanie zapotrzebowania w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego;
2. Przyjmowanie wniosków i ustalania potrzeb do świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego;
3. Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz postępowania w sprawach funduszu alimentacyjnego;
4. Opracowywanie wniosków pod względem merytorycznym przed wydaniem decyzji administracyjnej;
5. Przygotowanie decyzji administracyjnej w związku z przyznaniem prawa do świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego;
6. Prowadzenie dokumentacji zasiłków rodzinnych i przysługujących dodatków oraz świadczeń opiekuńczych i funduszu alimentacyjnego;
7. Prowadzenie dokumentacji wypłat przyznanych świadczeń;
8. Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego;
9. Zgłaszanie osób uprawnionych do objęcia ubezpieczeniem społecznym i ubezpieczeniem zdrowotnym pracownikom Sekcji świadczeń pomocy społecznej
Sekcja świadczeń rodzinnych przy znakowaniu spraw używa symbolu „SR”
§ 8
I. Do zadań sekcji gospodarczej należy:
1. Przyjmowanie do szycia materiałów, odzieży itp.;
2. Przyjmowanie i wydawanie odzieży;
3. Prowadzenie ewidencji uszytej i wydanej odzieży;
4. Utrzymywanie ładu higieniczno-sanitarnego pomieszczeń i korytarza Ośrodka;
5. Utrzymywanie w czystości chodnika przed budynkiem Ośrodka oraz kwietnika i wejścia od strony zaplecza budynku;
6. Utrzymanie w czystości pomieszczeń sekcji gospodarczej.
§ 9
I. Do zadań referenta ds. dodatków mieszkaniowych należy:
1. Ustalanie potrzeb i zgłaszanie zapotrzebowania w zakresie dodatków mieszkaniowych;
2. Przyjmowanie wniosków i ustalanie prawa do dodatku mieszkaniowego;
3. Opracowywanie wniosków pod względem merytorycznym przed wydaniem decyzji administracyjnej;
4. Przygotowywanie decyzji administracyjnej w związku z przyznaniem prawa do dodatku mieszkaniowego;
5. Prowadzenie dokumentacji dodatków mieszkaniowych;
6. Prowadzenie dokumentacji wypłat przyznanych dodatków;
7. Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie dodatków mieszkaniowych.
Dodatki mieszkaniowe przy znakowaniu spraw używają symbolu „DM”
§ 10
I. Do zadań koordynatora ds. komputeryzacji pomocy społecznej należy:
1. Nadzór i kontrola nad eksploatacją systemu informatycznego i sprzętu na terenie Ośrodka (administracja w zakresie systemu sieciowego oraz oprogramowania użytkowego).
2. Bieżące rozwiązywanie zagadnień występujących w pracach informatycznych.
3. Samodzielne wdrażanie oprogramowania: POMOST, ŚWIADCZENIA RODZINNE, DODATKI MIESZKANIOWE, STYPENDIA oraz czuwanie nad jego prawidłową eksploatacją.
4. Prowadzenie niezbędnej dokumentacji informatycznej.
5. Proponowanie rozwiązań zmierzających do efektywniejszego wykorzystywania rozwiązań informatycznych.
6. Załatwianie korespondencji i spraw w zakresie pełnionych obowiązków.
7. Organizowanie zaopatrzenia w materiały eksploatacyjne sprzętu komputerowego;
8. Wykonywanie obowiązków wynikających z pełnienia funkcji administratora bezpieczeństwa informacji.
§ 11
I. Do zadań referenta ds. świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym należy:
1. Przyjmowanie wniosków i ustalanie prawa do świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
2. Opracowywanie wniosków pod względem merytorycznym przed wydaniem decyzji administracyjnej.
3. Przygotowanie decyzji administracyjnej w związku z przyznaniem prawa do świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
4. Prowadzenie dokumentacji świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
5. Prowadzenie dokumentacji wypłat świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
6. Prowadzenie sprawozdawczości świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
7. Opracowywanie planów i wniosków o dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
Sekcja świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym przy znakowaniu spraw używa symbolu „SZ”
§ 12
I. Do zadań Kierownika Dziennego Domu Pomocy Społecznej należy:
1. Kierowanie pracą DzDPS.
2. Reprezentowanie Domu na zewnątrz, nawiązywanie współpracy ze środowiskiem
lokalnym.
3. Organizowanie i nadzór merytoryczny nad pracą personelu DzDPS oraz prowadzenie dokumentacji.
4. Dokonywanie okresowej oceny kwalifikacji i efektywności pracy podległego personelu.
5. Udzielanie wskazówek metodycznych w przypadku wątpliwości występujących w toku wykonywania zleconych obowiązków.
6. Podejmowanie decyzji dotyczących nagradzania i udzielania kar pracownikom.
7. Nadzorowanie prawidłowego zaspokajania potrzeb socjalnych, kulturalnych,
religijnych i bytowych mieszkańców.
8. Zapewnienie właściwej jakości i rzetelnego rozdziału posiłków opłaconych przez osoby korzystające z usług Domu.
9. Zaopatrywanie Domu w artykuły spożywcze, materiały do terapii.
10. Sprawdzanie jakości zakupionego towaru.
11. Zabezpieczenie stanu sanitarno-higienicznego pomieszczeń i urządzeń magazynowych.
12. Sporządzanie list odpłatności za obiady i pobyt w DDPS, zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej Gminy Rawicz .
§ 13
I. Do zadań kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy należy:
1. Kierowanie pracą ŚDS.
2. Reprezentowanie Domu na zewnątrz, nawiązywanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
3. Organizowanie współpracy z placówkami działającymi m.in. na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi, z instytucjami kulturalno- oświatowymi i innymi.
4. Organizowanie i nadzór merytoryczny nad pracą zespołu terapeutycznego oraz prowadzoną dokumentacją.
5. Inspirowanie pracowników do poszukiwania nowych form terapii i rehabilitacji.
6. Dokonywanie okresowej oceny kwalifikacji i efektywności pracy podległego personelu.
7. Organizowanie szkoleń i instruktaży dla pracowników ŚDS.
8. Udzielanie wskazówek metodycznych w przypadku wątpliwości występujących w toku wykonywania zleconych obowiązków.
9. Podejmowanie decyzji dotyczących nagradzania i udzielania kar pracownikom.
10. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z rodzinami i opiekunami prawnymi osób korzystających z usług ŚDS.
11. Nadzorowanie prawidłowego zaspokajania potrzeb socjalnych, kulturalnych,
religijnych i bytowych mieszkańców.
ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe
§ 1.
Częścią składową regulaminu organizacyjnego jest statut.
§ 2
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przy oznaczeniu spraw używa skrótu „MGOPS”
§ 3
Szczegółowe czynności kancelaryjne i obieg dokumentów określa instrukcja kancelaryjna.
§ 4
Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania przez Dyrektora Ośrodka.
1. Aneks do Regulaminu Organizacyjnego
2. Schemat organizacyjny