W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Zasady oceniania wewnątrzszkolnego

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W RAWICZU na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych Dz. U. z 2001 r. Nr 29 poz. 323 z późniejszymi zmianami 

1. Rozporządzenie reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznej sześcioletniej szkole podstawowej.

§ 1
 
1. Ocenianie osiągnięć ma na celu poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie: - pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia, - ukierunkowanie jego dalszej samodzielnej pracy, - wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny, - kształtowanie umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu, - nabywanie umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań, - dostarczanie rodzicom bieżących informacji o osiągnięciach założonych celów kształcenia, - budowanie przez szkołę, przy współpracy z rodzicami programów adekwatnych do rozpoznawanych potrzeb.
§ 2
 
Ocenianie ucznia obejmuje wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstaw programowych, a także uwzględnia jego stosunek do zadań edukacyjnych.

§ 3

Ocenianie ucznia polega na :
1. Systematycznym obserwowaniu i dokumentowaniu postępów ucznia w nauce,
2. Określaniu poziomu jego osiągnięć w odniesieniu do rozpoznanych możliwości i wymagań edukacyjnych.
 
§ 4

1. Ocenianie osiągnięć ucznia dokonywane będzie:
- w etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III) w formie opisowej: bieżące, śródroczne, końcoworoczne,
- w etapie II (klasy IV-VI) w stopniach szkolnych: bieżące, śródroczne, końcoworoczne. 
2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
- semestr I trwa od pierwszego dnia nauki do ferii zimowych i kończy się oceną klasyfikacyjną śródroczną,
- semestr II trwa od ferii zimowych do wakacji i kończy się oceną końcoworoczną.
3. Ocena opisowa musi zawierać informacje o osiągnięciach i postawie ucznia oraz uwagi i wskazania nauczyciela ważne dla dalszej pracy ucznia, a w szczególności uwzględniać powinna:
- poziom opanowania wiadomości i umiejętności,
- sferę rozwoju umysłowego, - sferę rozwoju społeczno – emocjonalnego,
- sferę rozwoju ruchowego.
4. Nauczyciel opracowuje własną kartę oceny opisowej semestralnej i końcowej oraz arkusz obserwacyjny bieżących osiągnięć ucznia.
5. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne (semestralne), począwszy od klasy czwartej ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący  -6
- stopień bardzo dobry - 5
- stopień dobry - 4
- stopień dostateczny - 3
- stopień dopuszczający  - 2
- stopień niedostateczny - 1

§ 5
Wymagania edukacyjne na określone stopnie:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności, które dotyczą nowych problemów, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, wykraczają poza program nauczania.
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności trudne, dotyczą nowych problemów, samodzielnie omawia w sposób wyczerpujący podane zagadnienia.
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności średnio trudne, które są niezbędne dla kontynuowania dalszej nauki, mogą ale nie muszą być użyteczne w życiu codziennym oraz potrafi zastosować wiadomości i skutecznie wykorzystywać umiejętności w sytuacjach typowych dla trafnego i dokładnego wykonania zadania.
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował łatwe wiadomości użyteczne w życiu codziennym i konieczne do kontynuowania dalszej nauki oraz rozumie wiadomości na podstawowym poziomie.
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który opanował łatwe wiadomości określone programem nauczania oraz umie stosować zdobyte wiadomości i umiejętności w sytuacjach życia codziennego.
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania.

§ 6

1. Ocenianie osiągnięć ucznia powinno być dokonywane systematycznie, od pierwszych dni nauki:
- w różnych formach (ustnej, pisemnej, obserwacji przy pracy ucznia i samokontroli ucznia),
- każdy uczeń powinien otrzymać w semestrze co najmniej jedną ocenę ze stosowanych przez nauczyciela form sprawdzania osiągnięć, ilość ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych określona jest w szczegółowych kryteriach oceniania,
- narzędzia pomiaru stanowią: klasówki, kartkówki, sprawdziany, test nieformalny, test standaryzowany, test sprawdzający osiągnięcia ucznia przewidzianych programem nauczania na dany semestr.
2. Szczegółowe kryteria oceniania w ramach poszczególnych edukacji opracowuje nauczyciel (uwzględniając kategorie i poziomy wymagań zawarte w szkolnych programach nauczania):
- opracowany przez nauczyciela system oceniania osiągnięć ucznia zatwierdza dyrektor szkoły,
- zatwierdzony system oceniania nauczyciel przedstawia uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) jako obowiązujący,
- szczegółowe kryteria oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych określone są w załącznikach.
3. W przypadkach losowych – nadrzędnych (np. pobyt w szpitalu, tragedia w rodzinie), zasady oceniania ustalane są przez nauczycieli danych zajęć edukacyjnych i zawarte są w załącznikach.

§ 7

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują regularne informacje z pełnym obrazem postępów dziecka wg terminów ustalonych przez wychowawcę klasy i w sposób przez niego ustalony, podany do wiadomości rodzicom na pierwszym zebraniu rodziców na początku roku szkolnego.
3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki nauczyciel powinien w szczególności brać pod uwagę możliwości ucznia, jego zaangażowanie, wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
5. W zasadniczych przypadkach uczeń może być zwolniony na określony okres z zajęć wychowania fizycznego – decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach udziału ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na prośbę rodziców.
6. Nauczyciel zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne wobec ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie programowym wymaganiom edukacyjnym.

§ 8

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
5. Pisemny wniosek o egzamin klasyfikacyjny składa rodzic (prawny opiekun) lub uczeń na 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
6. Egzamin klasyfikacyjny powinien odbywać się w ostatnim tygodniu nauki, jego termin powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W jej skład wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
8. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
9. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.
10. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
11. Ustalona przez komisję klasyfikacyjną ocena jest ostateczna.

§ 9
1. Przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, a wychowawcy klasy są zobowiązani do przygotowania i przeprowadzenia zebrania z rodzicami na 10 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, na którym poinformują rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych. Z zebrania, o którym mowa, wychowawca sporządza protokół, podpisany przez radę klasową rodziców i wychowawcę.
2. O przewidywanej ocenie niedostatecznej rodzice (prawni opiekunowie) są powiadamiani pisemnie (za dowodem doręczenia) na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
3. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
4. Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z jednych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
5. Sposób i termin przeprowadzania egzaminu poprawkowego określa Dz. U. Nr 41, poz. 413 § 15.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA
1. Ocenę ze sprawowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:
a) uczniów,
b) nauczycieli.
Ad. a) Wychowawca klasy zasięga opinii uczniów poprzez:
- przeprowadzenia ankiety, w której wszyscy uczniowie proponują sobie nawzajem ocenę z zachowania,
- przeprowadzenie ankiety, w której każdy uczeń tylko sobie proponuje ocenę z zachowania, - konsultację umożliwiającą poznanie w/w opinii.
Ad. b) Wychowawca zasięga opinii innych nauczycieli poprzez bieżące kontakty (rozmowy na temat zachowania uczniów) i analizę informacji wpisywanych przez nich do zeszytu klasowego.
2. Ocena ustalona przez wychowawcę klasy jest ostateczna (nie można jej uchylić ani zmienić decyzją administracyjną).
3. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o jego funkcjonowaniu w środowisku szkolnym oraz respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych na terenie szkoły i w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na: - ocenę z zajęć edukacyjnych, - promocję lub ukończenie szkoły. 5. Nauczyciel wychowawca zobowiązany jest ustalić ocenę ze sprawowania i poinformować o tym uczniów na 10 dni przed konferencją klasyfikacyjną.
6. Szczegółowe kryteria oceny ze sprawowania: a) Zachowanie ocenia się następująco:
- wzorowe /wz/ - dobre /db/
- poprawne /pp/
- nieodpowiednie /np/ b) Wyjściową oceną dla każdego ucznia jest sprawowanie dobre, polegające na przestrzeganiu regulaminu szkolnego i podstawowych zasad współżycia społecznego.
KRYTERIA WPŁYWAJĄCE NA USTALENIE OCENY ZE SPRAWOWANIA: WZOROWE:
a) dbałość o wspólne dobro, ład, estetykę i porządek w szkole,
b) aktywny udział w imprezach szkolnych (udział w występach, przygotowanie sali, sprzętu, itp.)
c) współpraca z wychowawcą klasy i wychowawcze oddziaływanie na rówieśników,
d) zdyscyplinowanie i współpraca z nauczycielem podczas lekcji,
e) okazywanie szacunku nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
f) podporządkowanie się zleceniom dyrektora szkoły, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego i klasowego, g) poszanowanie godności i wolności drugiego człowieka,
h) wykazywanie postawy tolerancyjnej,
i) przeciwstawienie się przejawom wulgarności i brutalności,
j) niesienie pomocy koleżeńskiej,
k) zachowanie tajemnicy korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu chyba, że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego,
l) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów – uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa środków odurzających i narkotyków, m) poszanowanie środowiska naturalnego.
KRYTERIA WPŁYWAJĄCE NA USTALENIE OCENY ZE SPRAWOWANIA: POPRAWNE I NIEODPOWIEDNIE:
a) brak szacunku wobec nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, nie podporządkowanie się zaleceniom dyrektora szkoły, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu szkolnego i klasowego,
b) zagrożenie bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz kolegów i koleżanek:
- bicie (uderzenie),
- rzucanie kamieniami, śniegiem i innymi przedmiotami na lekcji, na przerwach oraz innych zajęciach objętych nadzorem pedagogicznym,
- palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie narkotyków i innych środków odurzających lub nakłanianie innych osób do ich używania,
- niedbałość o higienę osobistą,
- powodowanie uszkodzeń cielesnych.
c) Naruszanie godności osobistej:
- przezywanie i obrażanie za pomocą słów lub gestów,
- wulgarne wyrażanie się, - wyrażanie poglądów, które uwłaczają godności osobistej koleżanek, kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz innych osób,
- czynne naruszanie godności i nietykalności osobistej (cielesnej) koleżanek, kolegów i innych osób,
d) niszczenie mienia szkolnego:
- pisanie na ławkach, krzesłach, ... itp.,
- rysowanie, niszczenie ścian,
- wyrywanie kwiatów i innych roślin na terenie szkoły, łamanie drzew i krzewów,
- niszczenie urządzeń sanitarnych,
- niszczenie mienia koleżanek i kolegów oraz innych osób przebywających na terenie szkoły, e) częsty brak dzienniczka ucznia,
f) oszukiwanie, okłamywanie nauczycieli,
g) częsta, nieusprawiedliwiona absencja, h) ucieczki z pojedynczych lekcji, i) nieuzasadnione, notoryczne spóźnianie się na lekcje,
j) udowodniona kradzież.
Wychowawca wyważa w/w przypadki negatywnego zachowania i decyduje o ocenie poprawnej lub nieodpowiedniej.
POPRAWIANIE OCEN Z ZACHOWANIA:
a) wychowawca prowadzi zeszyt klasowy, w którym wpisywane są przez niego i innych nauczycieli informacje na temat negatywnych i pozytywnych zachowań uczniów. Uwagi o niewłaściwym zachowaniu umieszczone w zeszycie klasowym muszą być przez wychowawcę wpisywane do dzienniczka ucznia w celu bieżącego informowania rodziców,
b) wychowawca przynajmniej raz w semestrze (w połowie semestru) dokonując analizy wpisów w zeszycie klasowym informuje uczniów jaką w danej chwili wystawiłby ocenę ze sprawowania. Po takiej informacji uczeń może wpłynąć na poprawę planowanej oceny poprzez:
- zdecydowane (wyraźne) zaprzestanie zachowań negatywnych,
- działania pozytywne.

Powiadom znajomego