Program wychowawczy
PROGRAM WYCHOWAWCZY
Szkoły Podstawowej nr 6 im. Janusza Korczaka w Rawiczu ODKRYWAMY SIEBIE
Wychowanie - jest uczeniem się szczególnego rodzaju - uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, także odkrywaniem swoich zdolności, możliwości, mocnych
stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Jest więc budowaniem człowieczeństwa.
Program Wychowawczy szkoły został opracowany przez zespół nauczycieli po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb uczniów i oczekiwań rodziców. Został on oparty na wizji i misji szkoły. Treści programu zgodne są ze Statutem Szkoły.
Podstawą prawną niniejszego programu są Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 roku (poz. 128, 129 i 130 Dz. U. nr 14 z dn. 23 lutego 1999 r.) z dnia 19 kwietnia 1999 roku (poz. 413 i 114 Dz. U. nr 41 z dn. 10 maja 1999 r.).
ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO:
Nauczyciele w pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:
1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowości,
2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
3) mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,
4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,
5) poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy, do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz
przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie,
7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów
i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia,
8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
PROGRAM WYCHOWAWCZY
DLA KLASY I
Hasło główne:
Ja i moja klasa
Cel wychowania:
Adaptacja dzieci do warunków szkolnych. Dziecko jest przygotowane do życia w zgodzie z sobą, ludźmi i przyrodą.
Efekty działań wychowawczych:
- Ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa
- Chce i wyraża potrzebę działania
- Zna i respektuje normy i reguły obowiązujące w szkole
- Jest świadome przynależności społecznej, współodpowiedzialności i współzależności za zadania grupy
- Odróżnia dobro od zła
- Rozumie konieczność dbania o przyrodę.
L.p. |
Cele i efekty działań wychowawczych |
Zadania |
Odpowiedzialni |
1. |
Uczeń nawiązał kontakty społeczne poprzez zabawę i naukę. |
Gry i zabawy integracyjne: - „Jak masz na imię” - „Pozwólcie że wam się przedstawię” - oceniamy się Organizujemy i bierzemy udział w uroczystościach klasowych - urodziny, imieniny - pasowanie na ucznia - wigilia klasowa - „Andrzejki” - balik noworoczny. |
- wychowawca - pedagog szkolny - wychowawca - rodzice |
2. |
Uczeń zna reguły i normy obowiązujące w szkole. |
Zaznajamianie uczniów, w sposób zrozumiały, z regulaminami: - klasopracowni - przerw - świetlicy - biblioteki - pracowni informatycznej - sali gimnastycznej - boiska szkolnego. |
-wychowawca - nauczyciele odpowiedzialni za klasopracownie |
3. |
Uczeń zna wartości etyczne i ich znaczenie dla życia klasowego. |
Poznajemy baśnie, bajki, opowiadania. Dzielimy się wrażeniami z obserwacji życia codziennego. Współpraca z instytucjami lokalnymi (biblioteka, straż pożarna, pogotowie,…). |
- wychowawca |
4. |
Uczniowie wyrażają myśli i uczucia w sposób twórczy, prezentują się dla innych. |
Ekspresja: - słowno-muzyczna (przedstawienia szkolne, dla oddziałów przedszkolnych i rodziny) - plastyczna (wystawy prac) Wspólna ocena naszych działań i osiągnięć. |
- wychowawca - rodzice, członkowie rodzin -uczniowie |
5. |
Uczniowie współdziałają w zgodzie z rówieśnikami i dorosłymi, tworzą grupy zadaniowe. |
Należymy do „Klasowego Klubu Przyjaciół…” (kwitów, porządku, biblioteki itp.) Ustalamy zakres obowiązków. Pomagamy sobie nawzajem. |
- wychowawca - uczniowie |
6. |
Uczniowie pytają i proszą o pomoc, dbają o bezpieczeństwo własne i innych. |
Cykl spotkań z pedagogiem szkolnym. Zajęcia tematyczne z: - policjantem, - psychologiem, - pedagogiem z PPP. Ekspresja plastyczna np. - Boje się - Jak spędzam czas z rodziną - Moje prawa |
- wychowawca - pedagog szkolny - policjant -psycholog z PPP |
7. |
Uczniowie poznają najbliższe otoczenie. Rozumieją i szanują przyrodę ożywioną i nieożywioną. |
Poznajemy pracowników szkoły i budynek. Poznajemy naszą miejscowość – wycieczki klasowe. Uczymy się dbać o środowisko. Dbamy o czystość i zdrowie: - mycie zębów, - dbanie o czystość miejsca pracy i klasy. |
- wychowawca - pielęgniarka |
PROGRAM WYCHOWAWCZY
DLA KLASY II
Hasło główne:
Ja i moja szkoła
Cel wychowania:
Uczeń posiada umiejętność poprawnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi w szkole. Zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje. Zna zasady bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
Efekty działań wychowawczych:
- szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniach
- nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe
- przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią
L.p. |
Cele i efekty działań wychowawczych. |
Zadania |
Odpowiedzialni |
1. |
Uczniowie znają swoje prawa i obowiązku. |
Nauczyciel zaznajamia uczniów z ich prawami i obowiązkami, wynikającymi ze statutu szkoły: - gazetka tematyczna - udział w apelach porządkowych - nagradzamy pozytywne cechy takie jak: aktywność, tolerancja, pracowitość, obowiązkowość, uczciwość, prawdomówność, poszanowanie cudzej godności. |
- wychowawca - pedagog - uczniowie - dyrektor |
2. |
Uczniowie znają zasady kulturalnego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, potrafią z nich korzystać. |
Wyjścia klasowe: - wycieczki uatrakcyjniające proces dydaktyczny (kino, cmentarz, muzeum, kolej…). |
-wychowawca - nauczyciele - rodzice |
3. |
Uczniowie dbają o bezpieczeństwo swoje i innych |
Uczniowie nabywają umiejętności bezpiecznego poruszania się po szkole i okolicy -zaznajamianie uczniów z zasadami korzystania ze środków komunikacji publicznej |
- wychowawca |
4. |
Uczniowie okazują szacunek, dorosłym, rówieśnikom oraz młodszym kolegom, w szkole i poza nią. |
Organizowanie, krótkich przedstawień dla społeczności szkolnej. - udział w akcjach charytatywnych - wspólne celebrowanie świąt rodzinnych i szkolnych. |
- wychowawca -uczniowie |
5. |
Uczeń uczestniczy w kultywowaniu tradycji szkoły. |
Uczniowie biorą udział w uroczystościach związanych z obchodami Dnia Patrona. |
- wychowawca, - organizatorzy |
PROGRAM WYCHOWAWCZY
DLA KLASY III
Hasło główne:
Ja i moja miejscowość
Cel wychowania:
Rozwijanie zainteresowania środowiskiem lokalnym i aktywne uczestniczenie w jego życiu.
Efekty działań wychowawczych:
- uczeń zna historię swojej miejscowości i legendy z nią związane
- uczeń prawidłowo reaguje na problemy środowiska lokalnego
- uczeń jest aktywnym mieszkańcem swojej miejscowości
- uczeń bierze aktywny udział w powszednim i świątecznym życiu swojej miejscowości
L.p. |
Cele i efekty działań wychowawczych. |
Zadania |
Odpowiedzialni |
1. |
Uczniowie znają historię i obyczaje swojego miasta |
Zapoznanie się z legendami i historią miejscowości – praca samodzielna, wykorzystanie technologii komputerowej - wycieczka do Muzeum Ziemi Rawickiej - wycieczki do miejsc ważnych historycznie dla Rawicza - uczniowie korzystają z księgozbiorów biblioteki szkolnej i publicznej - udział w konkursach związanych z wiedzą o obrzędach i tradycjach - uczestniczenie w apelach związanych z historią miasta. |
- wychowawca - pedagog - uczniowie - organizatorzy imprez |
2. |
Uczniowie znają i właściwie reagują na problemy środowiska lokalnego. |
Uczestniczenie w akcjach: - profilaktycznych, - ekologicznych, - charytatywnych - realizowanie tematów związanych z zagadnieniami na tematy rodzinnej miejscowości. |
-wychowawca - nauczyciele - rodzice |
3. |
Uczeń uczy się akceptować innych ludzi. |
Pogadanka na temat ludzi których spotykamy w naszym środowisku, mających zaburzenia psychiczne i emocjonalne. |
- wychowawca - pedagog |
4. |
Uczniowie uczą się dbać o swoje emocje. |
Zapoznanie uczniów z różnymi problemów emocjonalnych, które mogą dotknąć każdego. Jak sobie radzić z emocjami własnymi i innych. Sztuka nazywania emocji. |
- wychowawca - pedagog |
5. |
Uczniowie mają poczucie świadomości swego miejsca na ziemi i piękna swojego miasta oraz określeniem miejsca miasta w Polsce i polskiej kulturze; |
Wspólnie z nauczycielem określenie miejsca miasta w Polsce i polskiej kulturze. - przygotowanie gazetki ściennej, albumów „Moja miejscowość” - praca plastyczna „Zabytki mojego miasta”, praca w plenerze. |
- wychowawca |
6. |
Uczniowie znają instytucje działające na terenie miasta i potrafią z nich korzystać. |
Odgrywanie ról: „Jestem kulturalnym interesantem (klientem, pacjentem)” - wyjścia klasowe do instytucji działających na terenie miasta: - poczta, - Urząd Miasta i Gminy, - Starostwo Powiatowe, - policja, - Straż Pożarna. |
- wychowawca -uczniowie - pedagog |
7. |
Uczniowie aktywnie uczestniczą w cyklicznych imprezach ważnych dla miasta. |
Wychowawca przekazuje uczniom i ich rodzicom informacje na temat imprez w mieście (Święto Rawicza, Dni Wędliniarstwa, Festiwal Sztuki Forma) Rodzinny udział uczniów w imprezach ważnych dla miasta. |
- wychowawca - rodzice |
PROGRAM WYCHOWAWCZY
DLA KLASY IV
Hasło główne:
Moja komunikacja.
Cel wychowania:
Rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
Efekty działań wychowawczych:
Uczeń sprawnie korzysta ze swoich kluczowych umiejętności interpersonalnych:
- nawiązywania kontaktu z innymi,
- komunikacyjnych: umiejętności uważnego słuchania, nadawania i przemawiania,
- zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym,
- negocjacyjnych,
- rozwiązywania konfliktów,
- pracy zespołowej,
- zachowań asertywnych,
- adaptacji społecznej.
L.p. |
Cele i efekty działań wychowawczych. |
Zadania |
Odpowiedzialni |
1. |
Uczeń jest rozważnym użytkownikiem drogi. |
Uczeń poznaje język symboli, uczy się znaczenia najważniejszych znaków drogowych. Uczy się prawidłowo i bezpiecznie poruszać po drogach rowerem. |
-wychowawca, -nauczyciel w-f, -nauczyciel techniki; |
2. |
Uczeń zna swoje prawa i obowiązki, świadomie wybiera swoich przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego. |
Uczeń poznaje WSO z zachowania i z poszczególnych przedmiotów. Uczestniczy w wyborach do Klasowego i Szkolnego Samorządu Uczniowskiego. |
-nauczyciele przedmiotów, -wychowawca, -opiekun Samorządu Uczniowskiego; |
3. |
Uczeń słucha aktywnie. |
Uczeń poznaje sposoby koncentrowania uwagi: § ćwiczenia rysunkowe, § zabawy liczbowe, Poznajemy techniki usprawniające aktywne słuchanie: § parafraza, § odzwierciedlanie uczuć, § dowartościowanie; |
-psycholog, -pedagog, -wychowawca; |
4. |
Uczeń poznaje zasady sprzyjające jasności wypowiedzi. |
Uczeń poznaje istotę procesu komunikacji i przyczyny zakłóceń. Analiza przyczyn błędów w odbiorze komunikatu i sposoby ich uniknięcia. Zdefiniowanie cech zrozumiałej wypowiedzi: · intonacja, · tempo, · wyrazistość, · treść wypowiedzi a mowa ciała. |
-wychowawca, -pedagog; |
5. |
Uczeń uczy się mówić, co czuje i rozumieć uczucia innych. |
Uczeń uczy się używać komunikatu Ja w trudnych sytuacjach. · Ja czuję…..(nazywanie uczucia), · Kiedy ty …przedstawienie konkretnego zachowania wywołującego daną emocję, Poznajemy sposoby odczytywania mowy ciała. |
-wychowawca, -pedagog; |
6. |
Uczeń uczy się asertywnych zachowań. |
Uczymy się wyrażać swoje zdanie: - drama, - odgrywanie ról, - symulowanie sytuacji domowych i szkolnych. Wyrażanie i obrona swoich praw. |
-wychowawca, -pedagog, |
7. |
Uczeń dba o kulturę zachowania i słowa. |
Nauczanie kultury słowa. Wskazanie uczniom sposobów uczestniczenia w życiu kulturalnym. Zwrócenie uwagi na podnoszenie poziomu kultury osobistej. Ustalamy cechy człowieka kulturalnego. Rozwijanie zainteresowań kulturą i sztuką oraz zachęcanie do podejmowania własnych prób twórczych. Pamiętamy o stosowaniu w życiu codziennym zwrotów grzecznościowych. Potrafimy kulturalnie zachowywać się w teatrze, muzeum, kinie, bibliotece. |
-nauczyciele odpowiedzialni za apele okolicznościowe, -opiekunowie koła zainteresowań, -wychowawca, |
8. |
Uczeń uczy się jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. |
Uczymy się , co to jest stres, jakie są jego przyczyny i jak sobie z nim radzić. Uczeń poznaje pojęcie agresji, jej przyczyny i sposoby reakcji wobec zachowań agresywnych. |
-psycholog, -pedagog, -wychowawca; |
9. |
Uczeń uczy się akceptować innych. |
Uczeń rozwija umiejętności oceniania i korygowania własnego postępowania. Jest przygotowywany do wielopoglądowości, kształtuje postawę tolerancji i niesienia pomocy potrzebującym- się pojęcia tolerancji. Kształtowanie właściwych postaw wobec ludzi z zaburzeniami psychicznymi. |
-wychowawca, -opiekun Szkolnego Koła PCK, -uczestniczenie w akcjach charytatywnych, zbiórkach; |
10. |
Uczeń dba o swoje zdrowie emocjonalne i psychiczne. |
Uczeń ma uświadomioną potrzebę dbałości o swoje zdrowie. Zaznajomienie uczniów z konsekwencjami uzależnień Uczeń wie, do kogo może zwrócić się o pomoc kiedy nie osiąga wymaganych efektów edukacyjnych. |
-pielęgniarka szkolna, -pedagog, -logopeda, |
PROGRAM WYCHOWAWCZY
DLA KLASY V
Hasło główne:
Moje mocne i słabe strony
Cel wychowania:
Uczeń zna mocne i słabe strony swojego charakteru oraz potrafi nad nimi pracować.
Efekty działań wychowawczych:
- Ma świadomość swoich zalet i wad
- Obserwuje swoje zachowania w różnych sytuacjach
- Dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej, potrafi to prawidłowo ocenić
- Potrafi i chce się pozytywnie zaprezentować.
- Rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu
L.p. |
Cele i efekty działań wychowawczych |
Zadania |
Odpowiedzialni |
1. |
Uczeń poznaje siebie z własnego doświadczenia i opinii innych. |
Dokonanie przez uczniów samooceny: jaki jestem? Przeprowadzenie wywiadu z osobami ważnymi (rodzice, przyjaciele, nauczyciele): jak inni mnie widzą? Sporządzenie mapy mentalnej: ja i moje mocne i słabe strony charakteru, nad czym muszę jeszcze popracować? |
- wychowawca - uczniowie |
2. |
Uczeń obserwuje swoje zachowania w różnych sytuacjach. |
Scenki pokazujące wzorce zachowań w różnych trudnych sytuacjach życiowych. Określamy zachowania dobre i złe, potrafimy je odróżnić. Dzielimy się spostrzeżeniami z własnego życia codziennego. |
-wychowawca - uczniowie - pedagog |
3. |
Uczeń dostrzega świat własnych potrzeb i zasób swoich możliwości. |
Burza mózgów: czego chcę i jak mogę tego dokonać? Projekt Księgi Marzeń i Celów. |
- wychowawca - uczniowie |
4. |
Uczeń akceptuje siebie. |
Pogadanka na temat: co to jest afirmacja? Uczymy się akceptować samego siebie. |
- wychowawca - pedagog |
5. |
Uczeń potrafi dokonać autoprezentacji. |
Poznajemy techniki autoprezentacji. Przygotowujemy sesję reklamową: jaki jestem? |
- wychowawca - uczniowie - nauczyciel plastyki |
6. |
Uczeń potrafi dokonać obiektywnej samooceny. |
Pogadanka na temat: jakie cele sobie założyłem na początku roku szkolnego, co zrealizowałem, a czego zrealizować mi się nie udało i dlaczego? Uczymy się przyjmować krytykę ze strony innych, sporządzamy listę sposobów radzenia sobie z nią. Dokonanie przez uczniów obiektywnej oceny własnego zachowania za pierwsze półrocze oraz sprawiedliwej oceny kolegów i koleżanek. |
- wychowawca - uczniowie |
7. |
Uczeń wie na czym polega postawa asertywna, potrafi ją zastosować w praktyce. |
Trening asertywności: kiedy powinienem powiedzieć „nie”? Uczymy się mówić „nie” – scenki. |
- wychowawca - pedagog |
8. |
Uczeń potrafi nawiązywać oraz pielęgnować przyjaźnie, udziela pomocy kolegom i koleżankom. |
Praca w grupach zadaniowych: -czym jest przyjaźń? -kogo nazwę przyjacielem? -jakie cechy powinien mieć prawdziwy przyjaciel? -czego przyjaciel robić nie powinien? Prezentacja na forum klasy. |
- uczniowie |
9. |
Uczeń potrafi wskazać swojego idola. |
Pogadanka na temat: kim jest idol i czym może imponować? Prezentacja idola wybranego spośród najbliższego otoczenia. |
- wychowawca - uczniowie |
10. |
Uczeń określa najważniejsze wartości wyniesione z domu rodzinnego. |
Czego nauczył/a mnie babcia/dziadek/mama/tata? Co jest dla mnie ważne, co zapamiętam do końca życia? Dlaczego tradycje należy pielęgnować? Projekt plastyczny: rodzinne tradycje. |
-uczniowie - wychowawca - nauczyciel plastyki |
11. |
Uczeń dba o swoje zdrowie psychiczne. |
Prelekcje na temat radzenia sobie z problemami psychicznymi, monitorowania zachowań niepokojących. |
- psycholog z PPP |
12. |
Uczeń radzi sobie z agresją. |
Burza mózgów: -dlaczego czasami reaguję agresywnie? -w jakich sytuacjach? -jak radzić sobie z agresją wymierzoną we mnie? Wykonanie plakatu „Stop przemocy”. |
- wychowawca - uczniowie |
13. |
Uczeń właściwie reaguje w kontakcie z osobą niepełnosprawną oraz zaburzoną psychicznie. |
Omówienie sposobów pomocy oraz właściwego reagowania w życiu codziennym – na ulicy, w kościele, w kinie… |
- wychowawca |
14. |
Uczeń stosuje zasady bezpiecznego zachowania w czasie wolnym. |
Kontakt z nieznajomymi - scenki: jak zachowam się w tej sytuacji? Sporządzenie listy zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu. |
- wychowawca - uczniowie |
15. |
Uczeń potrafi dokonać oceny własnego postępowania. |
Ankieta: - Jak się zmieniłem? - Jaki jestem teraz? - Jaki będę? |
- wychowawca |
PROGRAM WYCHOWAWCZY
DLA KLASY VI
Hasło główne:
Moje działania.
Cel wychowania:
Umiejętność planowania działań i przewidywania ich konsekwencji.
Efekty działań wychowawczych:
- uczeń rozumie potrzebę wyznaczania celów, potrafi je określić, dąży do ich osiągnięcia,
- uczeń analizuje i modyfikuje swoje działania w zależności od potrzeb,
- uczeń dokonuje samokontroli i samooceny swoich działań.
L.p. |
Cele i efekty działań wychowawczych. |
Zadania |
Odpowiedzialni |
1. |
Uczniowie samodzielnie planują swój czas pracy. |
Budowanie planu swoich działań przez uczniów: - wyznaczanie sobie celów krótkoterminowych - określenie sposobów realizacji tych celów, - ustalenie planu zajęć (praca z planem lekcji), - linia czasu – wizualne przedstawienie zamierzeń i umiejscowienie ich w czasie. |
- wychowawca - pedagog - uczeń |
2. |
Samodzielne planowanie wypoczynku. |
Zebranie szkolnej giełdy pomysłów: - zbiór ciekawych form spędzania czasu wolnego w naszej okolicy. Klasowe wyjście na imprezy kulturalne np.: - kino, - teatr, - wystawa, - muzeum, - znalezienie i analiza w klasie repertuaru, - wspólne wyznaczenie terminu, - ustalenie kosztów, - przygotowanie „przewodnika” (informacje, ciekawostki). Udział w uroczystościach lokalnych. Wycieczka klasowa: - planowanie -znalezienie miejsca, analiza przewodników, - organizowanie terminu - ustalanie kosztów. |
- wychowawca - rodzice - opiekun grupy |
3. |
Uczniowie kontrolują i oceniają swoją pracę. |
Przedstawienie klasie sposobów oceny prac, zapoznanie ich z wymaganiami, określenie oczekiwań. Opracowanie „poradnika” w „burzy mózgów” – jak się uczyć aby sprostać wymaganiom programowym. |
- uczniowie - wychowawca - nauczyciele przedmiotów - pedagog |
4. |
Uczniowie mają poczucie odpowiedzialności za działania swoje i innych. |
Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, klasowej. - opracowanie wewnątrz klasowego kodeksu ucznia. - zawarcie kontraktu klasowego i określenie konsekwencji łamania reguł w nim zawartych - zapobieganie i radzenie sobie z przemocą. |
- wychowawca - uczniowie |
5. |
Uczniowie rozwijają swoja dociekliwość poznawczą, poszukują dobra, prawdy i piękna w świecie, posiadają wrażliwość moralną. |
Nauczyciel stwarza sytuację, w których dziecko rozwija wszelkie sfery swej osobowości: - podmiotowość ucznia - godność - wolność. Wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów działań moralnych, oraz ich umiejętności łączenia wymiaru indywidualnego, społecznego w dziedzinie moralnej - rola kultury masowej, - reklama, - sekty i efekty ich działalności. |
- nauczyciele przedmiotów nauczania - wychowawca - pedagog - rodzice |
6. |
Uczeń radzi sobie z rozwiązywaniem konfliktów, zna reguły i zasady panujące w stosunkach międzyludzkich, potrafi nazwać i rozpoznać swoje emocje. |
Zajęcia z kontaktów interpersonalnych: - lekcje wychowawcze na temat różnorodności konfliktów, oraz sztuce mediacji w warunkach klasowych. Przybliżenie norm społecznych, uznawanych za „dobre i złe” - „burza mózgów”. Zajęcia poruszające problem emocji: - pojęcie emocji - wpływ emocji na decyzje, zachowania człowieka, - panowanie nad emocjami, a rozwiązywanie konfliktów. |
- pedagog - wychowawca - rodzice |
7. |
Uczeń radzi sobie w sytuacji porażek. |
„Burza mózgów”, praca w grupach: – jakie mamy sytuacje trudne, - sposób na unikanie sytuacji trudnych, - sposoby ich rozwiązywania, - Ćwiczenia relaksacyjne. |
- wychowawca - pedagog |
8. |
Uczeń wie jak chronić i dbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. |
Lekcje wychowawcze: - jak sobie radzić w problemach psychicznych, - kształtowanie właściwych postaw wobec ludzi z zaburzeniami psychicznymi, - zaburzenia zdrowia fizycznego, dbanie o higienę, zdrowe żywienie sport. |
- wychowawca - pedagog - pielęgniarka |
Opracowanie:
Paulina Wąsek
Małgorzata Poniecka
Magdalena Bartosik – Lis