W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

Szkoły Podstawowej nr 6 im. Janusza Korczaka w Rawiczu ODKRYWAMY SIEBIE

 

Wychowanie - jest uczeniem się szczególnego rodzaju - uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, także odkrywaniem swoich zdolności, możliwości, mocnych

stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Jest więc budowaniem człowieczeństwa.

 

Program Wychowawczy szkoły został opracowany przez zespół nauczycieli po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb uczniów i oczekiwań rodziców. Został on oparty na wizji i misji szkoły. Treści programu zgodne są ze Statutem Szkoły.

Podstawą prawną niniejszego programu są Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 roku (poz. 128, 129 i 130 Dz. U. nr 14 z dn. 23 lutego 1999 r.) z dnia 19 kwietnia 1999 roku (poz. 413 i 114 Dz. U. nr 41 z dn. 10 maja 1999 r.).

 

 

ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO:

 

Nauczyciele w pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:

1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowości,

2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,

3) mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,

4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,

5) poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy, do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,

6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz

przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie,

7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów

i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia,

8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

DLA KLASY I

 

Hasło główne:

Ja i moja klasa

Cel wychowania:

Adaptacja dzieci do warunków szkolnych. Dziecko jest przygotowane do życia w zgodzie z sobą, ludźmi i przyrodą.

Efekty działań wychowawczych:

- Ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa

- Chce i wyraża potrzebę działania

- Zna i respektuje normy i reguły obowiązujące w szkole

- Jest świadome przynależności społecznej, współodpowiedzialności i współzależności za zadania grupy

- Odróżnia dobro od zła

- Rozumie konieczność dbania o przyrodę.

 

L.p.

Cele i efekty działań wychowawczych

Zadania

Odpowiedzialni

1.

Uczeń nawiązał kontakty społeczne poprzez zabawę i naukę.

Gry i zabawy integracyjne:

- „Jak masz na imię”

- „Pozwólcie że wam się przedstawię”

- oceniamy się

Organizujemy i bierzemy udział w uroczystościach klasowych

- urodziny, imieniny

- pasowanie na ucznia

- wigilia klasowa

- „Andrzejki”

- balik noworoczny.

 

- wychowawca

- pedagog szkolny

- wychowawca

- rodzice

2.

Uczeń zna reguły i normy obowiązujące w szkole.

Zaznajamianie uczniów, w sposób zrozumiały, z regulaminami:

- klasopracowni

- przerw

- świetlicy

- biblioteki

- pracowni informatycznej

- sali gimnastycznej

- boiska szkolnego.

-wychowawca

- nauczyciele odpowiedzialni za klasopracownie

3.

Uczeń zna wartości etyczne i ich znaczenie dla życia klasowego.

Poznajemy baśnie, bajki, opowiadania.

Dzielimy się wrażeniami z obserwacji życia codziennego.

Współpraca z instytucjami lokalnymi (biblioteka, straż pożarna, pogotowie,…).

 

- wychowawca

4.

Uczniowie wyrażają myśli i uczucia w sposób twórczy, prezentują się dla innych.

Ekspresja:

- słowno-muzyczna (przedstawienia szkolne, dla oddziałów przedszkolnych i rodziny)

- plastyczna (wystawy prac)

Wspólna ocena naszych działań i osiągnięć.

 

- wychowawca

- rodzice, członkowie rodzin

-uczniowie

5.

Uczniowie współdziałają w zgodzie z rówieśnikami i dorosłymi, tworzą grupy zadaniowe.

Należymy do „Klasowego Klubu Przyjaciół…” (kwitów, porządku, biblioteki itp.)

Ustalamy zakres obowiązków.

Pomagamy sobie nawzajem.

 

- wychowawca

- uczniowie

6.

Uczniowie pytają i proszą o pomoc, dbają o bezpieczeństwo własne i innych.

Cykl spotkań z pedagogiem szkolnym.

Zajęcia tematyczne z:

- policjantem,

- psychologiem,

- pedagogiem z PPP.

Ekspresja plastyczna np.

- Boje się

- Jak spędzam czas z rodziną

- Moje prawa

 

- wychowawca

- pedagog szkolny

- policjant

-psycholog z PPP

7.

Uczniowie poznają najbliższe otoczenie. Rozumieją i szanują przyrodę ożywioną i nieożywioną.

Poznajemy pracowników szkoły i budynek.

Poznajemy naszą miejscowość – wycieczki klasowe.

Uczymy się dbać o środowisko.

Dbamy o czystość i zdrowie:

- mycie zębów,

- dbanie o czystość miejsca pracy i klasy.

- wychowawca

- pielęgniarka

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

DLA KLASY II

 

Hasło główne:

Ja i moja szkoła

Cel wychowania:

Uczeń posiada umiejętność poprawnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi w szkole. Zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje. Zna zasady bezpieczeństwa w szkole i poza nią.

Efekty działań wychowawczych:

- szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniach

- nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe

- przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią

 

L.p.

Cele i efekty działań wychowawczych.

Zadania

Odpowiedzialni

1.

Uczniowie znają swoje prawa i obowiązku.

Nauczyciel zaznajamia uczniów z ich prawami i obowiązkami, wynikającymi ze statutu szkoły:

- gazetka tematyczna

- udział w apelach porządkowych

- nagradzamy pozytywne cechy takie jak:

aktywność, tolerancja, pracowitość, obowiązkowość, uczciwość, prawdomówność, poszanowanie cudzej godności.

 

- wychowawca

- pedagog

- uczniowie

- dyrektor

2.

Uczniowie znają zasady kulturalnego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, potrafią z nich korzystać.

 

Wyjścia klasowe:

- wycieczki uatrakcyjniające proces dydaktyczny (kino, cmentarz, muzeum, kolej…).

-wychowawca

- nauczyciele

- rodzice

3.

Uczniowie dbają o bezpieczeństwo swoje i innych

Uczniowie nabywają umiejętności bezpiecznego poruszania się po szkole i okolicy

-zaznajamianie uczniów z zasadami korzystania ze środków komunikacji publicznej

 

- wychowawca

4.

Uczniowie okazują szacunek, dorosłym, rówieśnikom oraz młodszym kolegom, w szkole i poza nią.

Organizowanie, krótkich przedstawień dla społeczności szkolnej.

- udział w akcjach charytatywnych

- wspólne celebrowanie świąt rodzinnych i szkolnych.

 

- wychowawca

-uczniowie

5.

Uczeń uczestniczy w kultywowaniu tradycji szkoły.

Uczniowie biorą udział w uroczystościach związanych z obchodami Dnia Patrona.

 

- wychowawca,

- organizatorzy

 

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

DLA KLASY III

 

Hasło główne:

Ja i moja miejscowość

Cel wychowania:

Rozwijanie zainteresowania środowiskiem lokalnym i aktywne uczestniczenie w jego życiu.

Efekty działań wychowawczych:

- uczeń zna historię swojej miejscowości i legendy z nią związane

- uczeń prawidłowo reaguje na problemy środowiska lokalnego

- uczeń jest aktywnym mieszkańcem swojej miejscowości

- uczeń bierze aktywny udział w powszednim i świątecznym życiu swojej miejscowości

 

L.p.

Cele i efekty działań wychowawczych.

Zadania

Odpowiedzialni

1.

Uczniowie znają historię i obyczaje swojego miasta

Zapoznanie się z legendami i historią miejscowości – praca samodzielna, wykorzystanie technologii komputerowej

- wycieczka do Muzeum Ziemi Rawickiej

- wycieczki do miejsc ważnych historycznie dla Rawicza

- uczniowie korzystają z księgozbiorów biblioteki szkolnej i publicznej

- udział w konkursach związanych z wiedzą o obrzędach i tradycjach

- uczestniczenie w apelach związanych z historią miasta.

 

- wychowawca

- pedagog

- uczniowie

- organizatorzy imprez

2.

Uczniowie znają i właściwie reagują na problemy środowiska lokalnego.

Uczestniczenie w akcjach:

- profilaktycznych,

- ekologicznych,

- charytatywnych

- realizowanie tematów związanych z zagadnieniami na tematy rodzinnej miejscowości.

-wychowawca

- nauczyciele

- rodzice

3.

Uczeń uczy się akceptować innych ludzi.

Pogadanka na temat ludzi których spotykamy w naszym środowisku, mających zaburzenia psychiczne i emocjonalne.

 

- wychowawca

- pedagog

4.

Uczniowie uczą się dbać o swoje emocje.

Zapoznanie uczniów z różnymi problemów emocjonalnych, które mogą dotknąć każdego.

Jak sobie radzić z emocjami własnymi i innych.

Sztuka nazywania emocji.

 

- wychowawca

- pedagog

5.

Uczniowie mają poczucie świadomości swego miejsca na ziemi i piękna swojego miasta oraz określeniem miejsca miasta w Polsce i polskiej kulturze;

Wspólnie z nauczycielem określenie miejsca miasta w Polsce i polskiej kulturze.

- przygotowanie gazetki ściennej, albumów „Moja miejscowość”

- praca plastyczna „Zabytki mojego miasta”, praca w plenerze.

 

- wychowawca

6.

Uczniowie znają instytucje działające na terenie miasta i potrafią z nich korzystać.

Odgrywanie ról: „Jestem kulturalnym interesantem (klientem, pacjentem)”

- wyjścia klasowe do instytucji działających na terenie miasta:

- poczta,

- Urząd Miasta i Gminy,

- Starostwo Powiatowe,

- policja,

- Straż Pożarna.

 

- wychowawca

-uczniowie

- pedagog

7.

Uczniowie aktywnie uczestniczą w cyklicznych imprezach ważnych dla miasta.

Wychowawca przekazuje uczniom i ich rodzicom informacje na temat imprez w mieście (Święto Rawicza, Dni Wędliniarstwa, Festiwal Sztuki Forma)

Rodzinny udział uczniów w imprezach ważnych dla miasta.

 

- wychowawca

- rodzice

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

DLA KLASY IV

 

Hasło główne:

Moja komunikacja.

Cel wychowania:

Rozwijanie umiejętności interpersonalnych.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń sprawnie korzysta ze swoich kluczowych umiejętności interpersonalnych:

  • nawiązywania kontaktu z innymi,
  • komunikacyjnych: umiejętności uważnego słuchania, nadawania i przemawiania,
  • zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym,
  • negocjacyjnych,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • pracy zespołowej,
  • zachowań asertywnych,
  • adaptacji społecznej.

L.p.

Cele i efekty działań wychowawczych.

Zadania

Odpowiedzialni

1.

Uczeń jest rozważnym użytkownikiem drogi.

Uczeń poznaje język symboli, uczy się znaczenia najważniejszych znaków drogowych.

Uczy się prawidłowo i bezpiecznie poruszać po drogach rowerem.

 

-wychowawca,

-nauczyciel w-f,

-nauczyciel  techniki;

 

2.

Uczeń zna swoje prawa i obowiązki, świadomie wybiera swoich przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego.

Uczeń poznaje WSO z zachowania i z poszczególnych przedmiotów.

Uczestniczy w wyborach do Klasowego i Szkolnego Samorządu Uczniowskiego.

-nauczyciele przedmiotów,

-wychowawca,

-opiekun Samorządu Uczniowskiego;

 

3.

Uczeń słucha aktywnie.

Uczeń poznaje sposoby koncentrowania uwagi:

§         ćwiczenia rysunkowe,

§         zabawy liczbowe,

Poznajemy  techniki usprawniające aktywne słuchanie:

§         parafraza,

§         odzwierciedlanie uczuć,

§         dowartościowanie;

 

-psycholog,

-pedagog,

-wychowawca;

4.

Uczeń poznaje zasady sprzyjające jasności wypowiedzi.

Uczeń poznaje istotę procesu komunikacji i przyczyny zakłóceń. Analiza przyczyn błędów w odbiorze komunikatu i sposoby ich uniknięcia. Zdefiniowanie cech zrozumiałej wypowiedzi:

·         intonacja,

·         tempo,

·         wyrazistość,

·         treść wypowiedzi a mowa ciała.

 

-wychowawca,

-pedagog;

5.

Uczeń uczy się mówić, co czuje i rozumieć uczucia innych.

Uczeń uczy się używać komunikatu Ja w trudnych sytuacjach.

·         Ja czuję…..(nazywanie uczucia),

·         Kiedy ty …przedstawienie konkretnego zachowania wywołującego daną emocję,

Poznajemy sposoby odczytywania mowy ciała.

 

-wychowawca,

-pedagog;

6.

Uczeń uczy się asertywnych zachowań.

Uczymy się wyrażać swoje zdanie:

- drama,

- odgrywanie ról,

- symulowanie sytuacji domowych i szkolnych.

Wyrażanie i obrona swoich praw.

 

-wychowawca,

-pedagog,

7.

Uczeń dba o kulturę zachowania i słowa.

Nauczanie kultury słowa.

Wskazanie uczniom sposobów uczestniczenia w życiu kulturalnym.

Zwrócenie uwagi na podnoszenie poziomu kultury osobistej. Ustalamy cechy człowieka kulturalnego. Rozwijanie zainteresowań kulturą i sztuką oraz zachęcanie do podejmowania własnych prób twórczych. Pamiętamy o stosowaniu w życiu codziennym zwrotów grzecznościowych.

Potrafimy kulturalnie zachowywać się w teatrze, muzeum, kinie, bibliotece.

 

-nauczyciele odpowiedzialni za apele okolicznościowe,

-opiekunowie koła zainteresowań,

-wychowawca,

8.

Uczeń uczy się jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Uczymy się , co to jest stres, jakie są jego przyczyny i jak sobie z nim radzić.

Uczeń poznaje pojęcie agresji, jej przyczyny i sposoby reakcji wobec zachowań agresywnych.

 

-psycholog,

-pedagog,

-wychowawca;

9.

Uczeń uczy się akceptować innych.

Uczeń rozwija umiejętności oceniania i korygowania własnego postępowania. Jest przygotowywany do wielopoglądowości,  kształtuje postawę tolerancji i niesienia pomocy potrzebującym- się pojęcia tolerancji.

Kształtowanie właściwych postaw wobec ludzi z zaburzeniami psychicznymi.

 

-wychowawca,

-opiekun Szkolnego Koła PCK,

-uczestniczenie w akcjach charytatywnych, zbiórkach;

10.

Uczeń dba o swoje zdrowie emocjonalne i psychiczne.

Uczeń ma uświadomioną potrzebę dbałości o swoje zdrowie.

Zaznajomienie uczniów z konsekwencjami uzależnień

Uczeń wie, do kogo może zwrócić się o pomoc kiedy nie osiąga wymaganych efektów edukacyjnych.

 

-pielęgniarka szkolna,

-pedagog,

-logopeda,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

DLA KLASY V

 

Hasło główne:

Moje mocne i słabe strony

Cel wychowania:

Uczeń zna mocne i słabe strony swojego charakteru oraz potrafi nad nimi pracować.

Efekty działań wychowawczych:

- Ma świadomość swoich zalet i wad

- Obserwuje swoje zachowania w różnych sytuacjach

- Dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej, potrafi to prawidłowo ocenić

- Potrafi i chce się pozytywnie zaprezentować.

- Rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu

 

 

L.p.

Cele i efekty działań wychowawczych

Zadania

Odpowiedzialni

1.

Uczeń poznaje siebie z własnego doświadczenia i opinii innych.

Dokonanie przez uczniów samooceny: jaki jestem?

Przeprowadzenie wywiadu z osobami ważnymi (rodzice, przyjaciele, nauczyciele): jak inni mnie widzą?

Sporządzenie mapy mentalnej: ja i moje mocne i słabe strony charakteru, nad czym muszę jeszcze popracować?

 

- wychowawca

- uczniowie

 

 

 

 

 

2.

Uczeń obserwuje swoje zachowania w różnych sytuacjach.

Scenki pokazujące wzorce zachowań w różnych trudnych sytuacjach życiowych.

Określamy zachowania dobre i złe, potrafimy je odróżnić.

Dzielimy się spostrzeżeniami z własnego życia codziennego.

 

-wychowawca

- uczniowie

- pedagog

 

3.

Uczeń dostrzega świat własnych potrzeb i zasób swoich możliwości.

Burza mózgów: czego chcę i jak mogę tego dokonać?

Projekt Księgi Marzeń i Celów.

 

- wychowawca

- uczniowie

4.

Uczeń akceptuje siebie.

Pogadanka na temat: co to jest afirmacja?

Uczymy się akceptować samego siebie.

 

- wychowawca

- pedagog

5.

Uczeń potrafi dokonać autoprezentacji.

Poznajemy techniki autoprezentacji.

Przygotowujemy sesję reklamową: jaki jestem?

 

- wychowawca

 

- uczniowie

- nauczyciel plastyki

6.

Uczeń potrafi dokonać obiektywnej samooceny.

Pogadanka na temat: jakie cele sobie założyłem na początku roku szkolnego, co zrealizowałem, a czego zrealizować mi się nie udało i dlaczego?

Uczymy się przyjmować krytykę ze strony innych, sporządzamy listę sposobów radzenia sobie z nią.

Dokonanie przez uczniów obiektywnej oceny własnego zachowania za pierwsze półrocze oraz sprawiedliwej oceny kolegów i koleżanek.

 

- wychowawca

- uczniowie

7.

Uczeń wie na czym polega postawa asertywna, potrafi ją zastosować w praktyce.

Trening asertywności: kiedy powinienem powiedzieć „nie”?

Uczymy się mówić „nie” – scenki.

 

- wychowawca

- pedagog

 

8.

Uczeń potrafi nawiązywać oraz pielęgnować przyjaźnie, udziela pomocy kolegom i koleżankom.

Praca w grupach zadaniowych:  -czym jest przyjaźń? -kogo nazwę przyjacielem? -jakie cechy powinien mieć prawdziwy przyjaciel? -czego przyjaciel robić nie powinien? Prezentacja na forum klasy.

- uczniowie

9.

Uczeń potrafi wskazać swojego idola.

Pogadanka na temat: kim jest idol i czym może imponować?

Prezentacja idola wybranego spośród najbliższego otoczenia.

- wychowawca

- uczniowie

10.

Uczeń określa najważniejsze wartości wyniesione z domu rodzinnego.

Czego nauczył/a mnie babcia/dziadek/mama/tata? Co jest dla mnie ważne, co zapamiętam do końca życia?

Dlaczego tradycje należy pielęgnować?

Projekt plastyczny: rodzinne tradycje.

 

-uczniowie

- wychowawca

- nauczyciel plastyki

11.

Uczeń dba o swoje zdrowie psychiczne.

Prelekcje na temat radzenia sobie z problemami psychicznymi, monitorowania zachowań niepokojących.

 

- psycholog z PPP

12.

Uczeń radzi sobie z agresją.

Burza mózgów: -dlaczego czasami reaguję agresywnie?  -w jakich sytuacjach? -jak radzić sobie z agresją wymierzoną we mnie?

Wykonanie plakatu „Stop przemocy”.

 

- wychowawca

- uczniowie

13.

Uczeń właściwie reaguje w kontakcie z osobą niepełnosprawną oraz zaburzoną psychicznie.

Omówienie sposobów pomocy oraz właściwego reagowania w życiu codziennym – na ulicy, w kościele, w kinie…

 

- wychowawca

14.

Uczeń stosuje zasady bezpiecznego zachowania w czasie wolnym.

Kontakt z nieznajomymi - scenki: jak zachowam się w tej sytuacji?

Sporządzenie listy zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu.

 

- wychowawca

- uczniowie

15.

Uczeń potrafi dokonać oceny własnego postępowania.

Ankieta:

- Jak się zmieniłem?

- Jaki jestem teraz?

- Jaki będę?

 

- wychowawca

 

 

 

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

DLA KLASY VI

 

Hasło główne:

Moje działania.

Cel wychowania:

Umiejętność planowania działań i przewidywania ich konsekwencji.

Efekty działań wychowawczych:

- uczeń rozumie potrzebę wyznaczania celów, potrafi je określić, dąży do ich osiągnięcia,

- uczeń analizuje i modyfikuje swoje działania w zależności od potrzeb,

- uczeń dokonuje samokontroli i samooceny swoich działań.

 

 

L.p.

Cele i efekty działań wychowawczych.

Zadania

Odpowiedzialni

1.

Uczniowie samodzielnie  planują swój czas pracy.

Budowanie planu swoich działań przez uczniów:

- wyznaczanie sobie celów krótkoterminowych

- określenie sposobów realizacji tych celów,

- ustalenie planu zajęć (praca z planem lekcji),

- linia czasu – wizualne przedstawienie zamierzeń i umiejscowienie ich w czasie.

 

- wychowawca

- pedagog

- uczeń

2.

Samodzielne planowanie wypoczynku.

Zebranie szkolnej giełdy pomysłów:

- zbiór ciekawych form spędzania czasu wolnego w naszej okolicy.

Klasowe wyjście na imprezy kulturalne np.:

- kino,

- teatr,

- wystawa,

- muzeum,

- znalezienie i analiza w klasie repertuaru,

- wspólne wyznaczenie terminu,

- ustalenie kosztów,

- przygotowanie „przewodnika” (informacje, ciekawostki).

Udział w uroczystościach lokalnych.

Wycieczka klasowa:

- planowanie

-znalezienie miejsca, analiza przewodników,

- organizowanie terminu

- ustalanie kosztów.

 

- wychowawca

- rodzice

- opiekun grupy

3.

Uczniowie kontrolują i oceniają swoją pracę.

Przedstawienie klasie sposobów oceny prac, zapoznanie ich z wymaganiami, określenie oczekiwań.

Opracowanie „poradnika” w „burzy mózgów” – jak się uczyć aby sprostać wymaganiom programowym.

 

- uczniowie

- wychowawca

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog

4.

Uczniowie mają poczucie odpowiedzialności za działania swoje i innych.

Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej, klasowej.

- opracowanie wewnątrz klasowego kodeksu ucznia.

- zawarcie kontraktu klasowego i określenie konsekwencji łamania reguł w nim zawartych

- zapobieganie i radzenie sobie z przemocą.

 

- wychowawca

- uczniowie

5.

Uczniowie rozwijają swoja dociekliwość poznawczą, poszukują dobra, prawdy i piękna w świecie, posiadają wrażliwość moralną.

Nauczyciel stwarza sytuację, w których dziecko rozwija wszelkie sfery swej osobowości:

- podmiotowość ucznia

- godność

- wolność.

Wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów działań moralnych, oraz ich umiejętności łączenia wymiaru indywidualnego, społecznego w dziedzinie moralnej

- rola kultury masowej,

- reklama,

- sekty i efekty ich działalności.

 

- nauczyciele przedmiotów nauczania

- wychowawca

- pedagog

- rodzice

6.

Uczeń radzi sobie z rozwiązywaniem konfliktów, zna reguły i zasady panujące w stosunkach międzyludzkich, potrafi nazwać i rozpoznać swoje emocje.

Zajęcia z kontaktów interpersonalnych:

- lekcje wychowawcze na temat różnorodności konfliktów, oraz sztuce mediacji w warunkach klasowych.

Przybliżenie norm społecznych, uznawanych za „dobre i złe” - „burza mózgów”.

Zajęcia poruszające problem emocji:

- pojęcie emocji

- wpływ emocji na decyzje, zachowania człowieka,

- panowanie nad emocjami, a rozwiązywanie konfliktów.

 

- pedagog

- wychowawca

- rodzice

7.

Uczeń radzi sobie w sytuacji porażek.

„Burza mózgów”, praca w grupach:

– jakie mamy sytuacje trudne, - sposób na unikanie sytuacji trudnych,

- sposoby ich rozwiązywania,

- Ćwiczenia relaksacyjne.

 

- wychowawca

- pedagog

8.

Uczeń wie jak chronić i dbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne.

Lekcje wychowawcze:

- jak sobie radzić w problemach psychicznych,

- kształtowanie właściwych postaw wobec ludzi z zaburzeniami psychicznymi,

- zaburzenia zdrowia fizycznego, dbanie o higienę, zdrowe żywienie sport.

 

- wychowawca

- pedagog

- pielęgniarka

 

 

 

 

Opracowanie:

Paulina Wąsek

Małgorzata Poniecka

Magdalena Bartosik – Lis

 

 

Powiadom znajomego