Zasady oceniania wewnątrszkolnego
Opracowany na podstawie :
1)Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21. 03.2001r.
w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
z późniejszymi zmianami.
2)Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991,art.22 ust.2 pkt 4 (Dz. U. z 1996r.
Nr 67 poz.329 i Nr 106,poz 496,z 1997r.nr28,poz.153 i Nr141,poz.943 oraz z 1998r.
Nr 17,poz.759 i Nr 162,poz 1126)z późniejszymi zmianami .
Paragraf 1
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów
nauczania oraz formułowania ocen.
Rozporządzenie dotyczy uczniów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej.
Paragraf 2
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ma na celu:
a) pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia
b) ukierunkowanie jego dalszej samodzielnej pracy
c) wdrażanie do samokontroli i samooceny
d) motywowanie ucznia do systematycznej pracy
e) dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom bieżących informacji
o osiągnięciach trudnościach i specjalnych uzdolnieniach w procesie kształcenia
f) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie wg skali i w formach przyjętych
w naszej szkole i informowanie o nim rodziców
g) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
h) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru)
i) warunki przeprowadzania egzaminów poprawkowych
Paragraf 3
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia.
1.Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2.Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz
rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
3.Kryteria oceny zachowania zostały przyjęte na podstawie uchwały
Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Janusza Korczaka w Rawiczu
w dniu 23 września 1999r. po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców
(załącznik nr 1)
4.Ocena z zachowania uwzględnia w szczególności
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym
b) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm
etycznych.
5.Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
a) oceny z zajęć edukacyjnych
b) promowanie do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły
6.Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna. Ocenianie bieżące odbywać się będzie słownie w zeszytach, książkach i dzienniczkach uczniów.
7.W etapie edukacji wczesnoszkolnej obowiązuje ocenianie w formie opisowej
śródroczne i końcoworoczne.
W pierwszym półroczu klasy pierwszej stosowane będą znaki ilustracyjne – pieczątki.
8.Ocena opisowa musi zawierać informacje o osiągnięciach i postawie ucznia oraz uwagi
i wskazania nauczyciela ważne dla dalszej pracy ucznia, a w szczególności uwzględniać
powinna:
a) poziom opanowania wiadomości i umiejętności
b) sferę rozwoju umysłowego
c) sferę rozwoju społeczno - emocjonalnego
d) sferę rozwoju ruchowego
9. Zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej przygotowuje własną kartę oceny opisowej semestralnej oraz ocenę końcoworoczną na świadectwie.
10. Uczeń klasy I-III Szkoły Podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
11. Ucznia klas I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w
wyjątkowych uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub Poradnię
Psyologiczno- Pedagogiczną oraz w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami).
12. W klasach IV-VI ocenia się osiągnięcia edukacyjne w stopniach szkolnych.
Zgodnie ze skalą podaną w par.5 ust.5
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający- 2
stopień niedostateczny- 1
Wymagania edukacyjne na określone stopnie:
a) stopień celujący [ 6]
otrzymuje uczeń,który opanował wiadomości i umiejętności wykraczające poza
program, odznaczające się oryginalnością i trudnością oraz twórcze naukowo
b) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń,który opanował wiadomości
i umiejętności trudne,nie wykazujące bezpośredniej użyteczności pozaszkolnej
c) stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności o
średnim stopniu trudności, które są potrzebne do kontynuowania nauki i mogą być użyteczne w życiu codziennym potrafi wykorzystać umiejętności do trafnego i dokładnego wykonania zadania.
d) stopień dostateczny
otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności najprostsze i
najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym i wyższym etapie kształcenia.
e) stopień dopuszczający
otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości najłatwiejsze, określone programem nauczania, praktyczne życiowo
f) stopień niedostateczny
otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych
programem nauczania
W pracach pisemnych stosuje się skalę procentową :
cel. - 100% - powyżej
bdb. - 91% - 100%
db. - 71% - 90%
dost. - 51% - 70%
dop. - 31% - 50%
ndst. - 0% - 30 %
Paragraf 4
1.Ocenianie osiągnięć ucznia powinno być dokonywane systematycznie:
a) w różnych formach [pisemnie: krótkiego sprawdzianu z aktualnie przerobionego
materiału , pracy klasowej- sprawdzianu po przerobieniu działu ( na koniec
semestru ) w postaci : testów nieformalnych i standaryzowanych,
dyktand, referatów, ustnie: odpowiedzi, aktywności i ćwiczeń ( ocenianie pracy
w grupach i indywidualnej)],
b) każdy uczeń powinien otrzymać w semestrze co najmniej jedną ocenę ze stosowa-
nych przez nauczyciela form oceniania (zał.nr 2 - nauczycielski przedmiotowy
system oceniania)
c) z powodu nieobecności na sprawdzianie uczeń musi zaliczyć sprawdzian w ciągu
dwóch tygodni.
d) każdy uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pisemnych prac
klasowych i sprawdzianów sprawnościowych w terminie do 2 tygodni
e) uczeń raz w semestrze ma prawo zgłosić swoje nieprzygotowanie
do lekcji z bieżącego materiału, co jest zaznaczone kropką w dzienniku
f) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z zadania domowego za trzykrotny
brak zadania
g) maksymalna liczba sprawdzianów w tygodniu nie może przekraczać trzech,
a w ciągu jednego dnia jednego ; kartkówki są traktowane jak odpowiedzi ustne
h) cząstkowe oceny z wychowania fizycznego uczący zapisuje w odrębnych
zeszytach, a na tydzień przed zebraniem z rodzicami zapisują w dzienniku
2.Rok szkolny dzieli się na 2 semestry pierwszy rozpoczyna się od pierwszego dnia
nauki do ferii zimowych, drugi od ferii zimowych do końca roku szkolnego.
3.Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacji według skali 1-6 oraz zachowania z
zastrzeżeniem ustępu 5.
4.Ocenę semestralną i końcową z przedmiotu ustala nauczyciel przedmiotu, ocena jest
ostateczna.
5.Wystawiając ocenę końcoworoczną bierzemy pod uwagę oceny uzyskane w drugim
semestrze oraz ocenę śródsemestralną.
6.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki, nauczyciel powinien w
szczególności brać pod uwagę możliwości ucznia, jego zaangażowanie, wywiązywanie
się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotów.
7. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na określony czas z zajęć
wychowania fizycznego , informatyki.
8.Decyzje o zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego podejmuje tylko dyrektor szkoły
na podstawie wniosku rodziców dziecka i opinii o ograniczonych możliwościach
udziału ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, dotyczy to też zajęć z
wychowania fizycznego odbywających się na basenie.
9.W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
10.Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-
pedagicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne
wobec ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty
rozwojowe uniemożliwiające sprostanie programowym wymaganiom edukacyjnym.
Paragraf 5
1.Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2.Rodzice otrzymują regularnie informacje o postępach dziecka w czasie spotkań ,
które odbywać się będą co 2 miesiące. W tym dwa indywidualne spotkania
ze wszystkimi nauczycielami przed Radą Klasyfikacyjną śródroczną i końcowo-
roczną.
3.Rodzice informowani są o bieżących postępach dziecka poprzez wpisy ocen w
zeszyt przedmiotowy z odpowiedzi ustnych,(sprawdzone i ocenione prace pisemne
są otrzymywane do podpisu na zasadach określonych przez nauczyciela),a także na
specjalnych kartach otrzymywanych co 2 miesiące, na których są oceny z poszczególnych
edukacji ,( ilość uwag i ilość godzin nieusprawiedliwionych).
4.Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę
musi ją uzasadnić.
Paragraf 6
1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności
ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na
te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2.Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny
3.Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej
lub prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić
zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4.Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych prze-
pisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny
lub obowiązek nauki poza szkołą.
5.Egzamin klasyfikacyjny powinien odbywać się w ostatnim tygodniu nauki,jego termin
powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
6.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład jej wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze jako
- przewodniczący komisji
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako
- egzaminujący
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako
- członek komisji.
7.W uzasadnionych przypadkach nauczyciel przedmiotu nie musi wchodzić w skład komisji
8.Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu
ze sztuki, informatyki (techniki),wychowania fizycznego, których egzamin powinien mieć
przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
9.Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji,
termin egzaminu , pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez
komisję protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
10.Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna .
Paragraf 7
1.Przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady
pedagogicznej wychowawcy są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców
(prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych na tydzień
przed posiedzeniem rady pedagogicznej poprzez specjalne karty.
2.O zagrożeniu oceną niedostateczną rodzice (prawni opiekunowie) są powiadamiani na
miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
Rodzice są zobowiązani potwierdzić to własnoręcznym podpisem.Za zebranie
potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów) powiadomień odpowiedzialni
są wychowawcy.
Rodzice zobowiązani są do skontaktowania się z nauczycielem przedmiotu w celu
poinformowania o brakach i ustalenia możliwości ich uzupełnienia.
3.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona
w wyniku egzaminu poprawkowego
a) Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z jednych zajęć edukacyjnych wyjątkowych
przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy
z dwóch zajęć edukacyjnych.
4.Sposób i termin przeprowadzania egzaminu poprawkowego określa Dz. U. Nr 29/01
poz.323. z późniejszymi zmianami.
5.Uczeń może być raz w toku nauki promowany do klasy programowo wyższej jeżeli nie
zdał egzaminu poprawkowego.
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 12.11.2002r. został zatwierdzony zmodyfikowany
„Wewnątrzszkolny system oceniania.”