Szkoła Podstawowa w Słupi Kapitulnej
Szkoła Podstawowa w Słupi Kapitulnej jest placówką publiczną. Organem prowadzącym jest Gmina Rawicz. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
W roku szkolnym 2003/2004 podjęło naukę 83 uczniów w 6 oddziałach, pod opieką 10 pedagogów / 7 nauczycieli pracujących w pełnym wymiarze godzin i 3 nauczycieli w niepełnym wymiarze godzin/. W klasach 1-3 uczy się 42 uczniów, a w klasach 4-6 uczy się 41 uczniów. Szkołę Podstawową w Słupi Kapitulnej wybudowali mieszkańcy wsi w roku 1841 i od tego czasu z mieszkańcami wioski związane jest funkcjonowanie tej placówki. Początkowo była to szkoła dwuoddziałowa. Po licznych zmianach organizacyjnych placówka pełni obecnie funkcję samodzielnej sześcioklasowej szkoły podstawowej. Szkoła posiada 5 sal lekcyjnych, salę komputerową - wyposażoną w 8 stanowisk komputerowych oraz bibliotekę szkolną.
W ramach działalności pozalekcyjnej prowadzone są koła zainteresowań. Dominującą aktywność przejawiają uczniowie w dziedzinie artystycznej. I właśnie w tej dziedzinie szkoła ma duże osiągnięcia. Liczny udział w konkursach i przeglądach artystycznych sprawia, iż uczniowie zachęceni osiągnięciami swych kolegów chętnie uczęszczają na zajęcia kół zainteresowań : koła tanecznego, plastycznego, recytatorskiego. Praca wychowawcza szkoły opiera się na stworzeniu takich warunków aby postrzegać ucznia w kategorii podmiotowości, niepowtarzalności oraz we wspomaganiu jego wszechstronnego rozwoju. Szkoła bardzo dobrze funkcjonuje w środowisku lokalnym integrując się z miejscową społecznością. Zarówno rodzice jak i miejscowe władze współuczestniczą w pracach na rzecz szkoły co bardzo jednoczy działania wychowawcze. Wszelkie uroczystości odbywające się na terenie Słupi Kapitulnej odbywają się zawsze przy współudziale naszych uczniów. Prezentują oni swój talent artystyczny i umiejętności zdobyte na zajęciach pozalekcyjnych.
Dążeniem szkoły było i jest obejmowanie współpracą trzech stanów: uczniów – nauczycieli – rodziców.
Dzięki takiej współpracy udało się „zbudować” szkołę rozwijającą uzdolnienia – szkołą nowoczesną.