Program wychowawczy
Szkoła Podstawowa
w Słupi Kapitulnej
Autor
Mirosława Matuszewska
Szkoła to instytucja, która przygotowuje każdego ucznia jako człowieka do życia zawodowego i społecznego oraz odpowiedzialnego korzystania z wolności w państwie demokratycznym.
Zgodnie z projektem Podstawy Programowej „nauczyciele winni dążyć do wszechstronnego rozwoju ucznia jako nadrzędnego celu pracy edukacyjnej”. Równocześnie należy pamiętać o zasadzie równoległości. Umiejętności i wychowanie to dwie wielkie drogi do rzeczywistego świata.
Podstawowe zadania wychowawcze:
I. Obowiązuje zasada zachowania relacji
uczeń
II. Uczeń postrzegany jest w kategoriach podmiotowości, godności, wolności niepowtarzalności konkretnych praw i obowiązków przy wspomaganiu jego wszechstronnego rozwoju.
III. Dziecko rozwija w sobie „dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna w świecie”.
IV. Posiada świadomość życiowej użyteczności.
V. Dąży do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym.
VI. Buduje i wybiera własną drogę życiową.
VII. Przygotowuje się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie.
VIII. Uczy się dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości moralnych.
IX. Kształtuje w sobie postawę dialogu i rozumienia
Pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice. Nauczyciele zaś i uczniowie współdziałają i współtworzą w szkole wspólnotę.