Program profilaktyki
POD HASŁEM: „Wszystkie dzieci mają prawo do życia w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, wolnym od zagrożeń /…/,a obowiązkiem doro-słych jest im to zapewnić. WSTĘP Szkolny Program Profilaktyki jest programem, którego działania będą wspomagać szkolny program wychowawczy i szkolny program nauczania. Uwzględniając podstawę programowa, a zwłaszcza dążenia do wszechstronnego rozwoju ucznia i zadania rozwojowe dzieci w wieku 7 – 10 i 11 – 13 lat, zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 16 lutego 2002 /Dz..U. z 2002 Nr 51, poz. 458/, rozporządzeniem MENiS z dnia 31 stycznia 2002 /Dz..U. z 2002 Nr 10, poz. 96/. Szkolny Program Profilaktyki opiera się na zdiagnozowaniu zagrożeń, potrzeb środowiska i skierowany będzie w swo-ich oddziaływaniach na dzieci, rodziców i nauczycieli. Szkolny Program Profilaktyki będzie starał się wzmocnić czynniki chroniące takie jak: aktyny udział w życiu rodziny i szkoły, starał się osłabić czynniki ryzyka zwłaszcza niepowodzeń szkolnych. WIZJA SPP Nasz uczeń to dziecko zdrowe, wolne od nałogów, świadome zagrożeń płynących z używania środków odurzających jak i uzależniających. Potrafi stosownie do swojego wieku odpowiednio zachować się w sytuacjach stresowych. Kontroluje swoje emocje. Wyraża się kulturalnie, szanuje swoich kolegów, jak i dorosłych. Pomaga osobom mającym swoje problemy. Rozwija się i bawi oraz uczy w środowisku mu przyjaznym i rozumiejącym jego problemy. MISJA SPP Ř SPP powstał jako odpowiedź na wyniki ankiet przeprowadzonych w latach 2001 – 2003 diagnozujących środowisko uczniowskie SP w Słupi Kapitulnej. Ř SPP ma spowodować zmiany ilościowe i jakościowe w środowisku uczniowskim, a także wykreować nowy model życia bez brania narkotyków, palenia tytoniu, picia alkoholu oraz bez agresji. Ř Chcemy mobilizować dzieci, które albo są zagrożone używaniem używek poprzez przebywanie w środowisku pato-gennym, bądź poprzez brak nadzoru ze strony rodziców znajdują się pod dużym wpływem grup rówieśniczych. W obszarze działania są dzieci agresywne, mające trudności szkolne. Ř W wyniku wszystkich oddziaływań w ramach SPP nasz uczeń potrafi sam rozstrzygnąć, co dla niego jest dobre, a co złe, potrafi współżyć w grupie, pomaga innym, szanuje kolegów i osoby starsze. I IDENTYFIKACJA PROBLEMU Na podstawie obserwacji zdiagnozowania środowiska szkolnego zauważa się, iż występują następujące problemy: - uzależnienie od telewizji, - problem przemocy i agresji (walki o dominację na terenie szkoły, drobne bójki, zaczepki zastraszanie), - brak motywacji do nauki, niskie potrzeby edukacyjne, - skutki uzależnień i nałogów, - ubóstwo materialne rodziców (brak śniadania, brak podręczników, środków finansowych na wycieczki, wyjazdy do kina, do teatru).