Zasady oceniania wewnątrzszkolnego
Postanowienia szczegółowe
§ 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, najpóźniej do 20 września, informują uczniów i rodziców / prawnych opiekunów/ o wymaganiach edukacyjnych wybranego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów oraz zasadach oceniania zachowania.
§ 2. Ustala się następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych :
a/ pisemne
- praca klasowa - 1 - 2 godz. lekcyjne, obejmujący szerszy zakres
materiału,
- sprawdzian / kartkówka/ - do 15 minut, obejmujący wiadomości
z max. Trzech ostatnich lekcji,
- w ciągu semestru przy jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo danego
przedmiotu obowiązuje przynajmniej jeden „duży sprawdzian”,
przy 2-3 godzinach przynajmniej dwa sprawdziany w semestrze,
przy 4 i więcej – przynajmniej trzy prace klasowe, ilość „małych
sprawdzianów” zależy od decyzji nauczyciela danego przedmiotu,
prace klasowe są obowiązkowe : jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie
może ich pisać z całą klasą, powinien to uczynić w terminie
uzgodnionym z nauczycielem
b/ ustne
- każda odpowiedź ustna powinna być oceniona motywująco dla
ucznia,
c/ praktyczne
- prace indywidualne lub grupowe uczniów.
2. W tygodniu mogą być przeprowadzone najwyżej cztery sprawdziany pisemne, w tym najwięcej dwa obejmujące szerszy zakres materiału.
3. Nauczyciel powinien poinformować uczniów o planowanym sprawdzianie pisemnym obejmujący szerszy zakres materiału najpóźniej tydzień przed jego terminem.
4. Oceny za sprawdziany ustala nauczyciel procentowo :
a/ 0 – 30% wiedzy - ocena niedostateczna /1/
b/ 31 – 50% „ - ocena dopuszczające /2/
c/ 51 – 74% „ - ocena dostateczna /3/
d/ 75 – 90% „ - ocena dobra /4/
e/ 91 – 100% „ - ocena bardzo dobra /5/
f/ powyżej 100% - ocena celująca /6/
§ 3.1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców / prawnych opiekunów/. Sprawdzone i ocenione prace klasowe uczeń i jego rodzice / prawni opiekunowie/ otrzymują do wglądu i podpisu / zwrot podpisanych przez rodziców prac na następnej lekcji/.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców / prawnych opiekunów/ nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
3. Nauczyciel przechowuje prace klasowe do końca roku szkolnego.
§ 4.1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom wynikającym z programu nauczania.
2. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki, i informatyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 5.1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 6.1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
- I semestr trwa od września do stycznia
- II semestr trwa od lutego do czerwca
2. Klasyfikowania uczniów, polegające na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz ocen zachowania, przeprowadza się na koniec pierwszego semestru i koniec roku szkolnego na miesiąc przed zakończeniem semestru i roku szkolnego.
3. Klasyfikowanie semestralne i końcoworoczne w klasach 1-3 polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej /opisowej/ oraz oceny zachowania, będącej również oceną opisową.
4. Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych ustnie podają do wiadomości ucznia oceny semestralne i końcoworoczne na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej. Wychowawca klasy zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej
z przedmiotów na miesiąc przed zakończeniem semestru lub roku szkolnego.
5. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna-końcoworoczna, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
6. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca kl. po uprzednim zapoznaniu wszystkich nauczycieli z proponowaną oceną na tydzień przed radą pedagogiczną.
§ 7.1. Oceny bieżące ustala nauczyciel danego przedmiotu wg określonej skali.
2. Ocenianie bieżące ustala się w stopniach, także z plusem i minusem. Oprócz tego uczeń może otrzymać
a/ „plus” za :
- aktywność na lekcji,
- dodatkowe pomoce wykorzystane na lekcji,
- prace domowe o małym stopniu trudności,
b/ „minus” za :
- brak pracy domowej,
- brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, podręcznika lub innej
pomocy
- brak podpisu rodziców.
3. Za trzy „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za trzy „minusy”
oceną niedostateczną.
4. Ocenę cyfrową otrzymuje uczeń za :
a/ dłuższą wypowiedź ustną lub pisemną,
b/ sprawdziany,
c/ prace klasowe
d/ kartkówki
e/ prace domowe o większym stopniu trudności
f/ prace długoterminowe wykonane samodzielnie lub pod kierunkiem
nauczyciela.
5. Oceny za poszczególne osiągnięcia ucznia nauczyciel wpisuje w oznakowaną rubrykę na karcie dziennika.
6. W ciągu semestru nauczyciel powinien wystawić najmniej trzy oceny cząstkowe.
§ 7.1. Oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne, począwszy od klasy czwartej, ustala się w stopniach wg następującej skali :
- stopień celujący - 6,
- stopień bardzo dobry - 5,
- stopień dobry - 4,
- stopień dostateczny - 3,
- stopień dopuszczający - 2,
- stopień niedostateczny - 1
2. Ocena semestralna i końcoworoczna nie może być średnią ocen cząstkowych.
3. Ocena z drugiego semestru jest jednocześnie oceną roczną, jednak przy jej ustalaniu należy wziąć pod uwagę ocenę z pierwszego semestru.
4. Kryteria ustalania ocen semestralnych i końcoworocznych :
a/ stopień celujący – 6 otrzymuje uczeń, który dysponuje wiedzą
i umiejętnościami znacznie wykraczającymi poza obowiązujący
program nauczania i twórczo rozwija własne zainteresowania,
b/ stopień bardzo dobry – 5 otrzymuje uczeń, który w pełni przyswoił
wiadomości i umiejętności objęte programem oraz bierze aktywny
udział w zajęciach edukacyjnych,
c/ stopień dobry – 4 otrzymuje uczeń, który opanował większość
wymaganych treści i umiejętności / wiadomości i umiejętności
podstawowe uzupełnione są o nieco trudniejsze umiejętności
rozszerzające/,
d/ stopień dostateczny – 3 otrzymuje uczeń, który zna najważniejsze
fakty, potrafi je zinterpretować i wykorzystać w praktycznym działaniu
przy niewielkim ukierunkowaniu nauczyciela,
e/ stopień dopuszczający – 2 otrzymuje uczeń, który opanował bardzo
łatwe wiadomości określone programem nauczania i potrafi je
zastosować w życiu,
f/ stopień niedostateczny – 1 otrzymuje uczeń, którego luki
w wiadomościach i umiejętnościach objętych programem są trudne do
uzupełnienia: wynikają one z braku zainteresowania nauką
i notorycznym nie przygotowaniem do zajęć.
§.8.1. Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. Ocenę z zachowania semestralną i końcoworoczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali :
- zachowanie wzorowe
- zachowanie dobre
- zachowanie poprawne
- zachowanie nieodpowiednie.
3. Przy ustalaniu oceny z zachowania należy brać pod uwagę :
Przestrzeganie ogólnych norm Etycznych. Stosunek do obowiązków szkolnych.
Higiena osobista, kultura słowa, zdolność empatii, koleżeńskość i pomoc, stosunek do poleceń n-la, szacunek do dorosłych. Punktualność, obowiązkowość, stopień zaangażowania w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
Uczestnictwo w życiu klasy, szkoły środowiska lokalnego. Respektowanie zasad współżycia społecznego.
dbałość o wystrój i porządek izby lekcyjnej, szkoły i otoczenia, poszanowanie mienia własnego i społecznego, prace pożyteczne na rzecz środowiska. Umiejętność współżycia i współdziałania w grupie, stosunek do kolegów i koleżanek, organizowanie pomocy koleżeńskich.
a/ zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który bez zarzutów systematycznie
spełnia wszystkie wymagania zawarte w treści oceny, swą postawą wpływa
pozytywnie na zachowanie innych,
b/ zachowanie dobre otrzymuje uczeń, który spełnia w większości
wymagania, w niektórych dziedzinach wyróżnia się,
c/ zachowanie poprawne otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania zawarte
w treści oceny, popełnia jednak drobne uchybienia, nie rzutujące na jego
postawę,
d/ zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który demoralizująco
wpływa na otoczenie i rażąco narusza obowiązujące normy życia. Mimo
ustawicznych upomnień nie wykazuje oznak poprawy.
4. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na :
a/ oceny z zajęć edukacyjnych,
b/ promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
5. Przy ustalaniu oceny z zachowania należy uwzględnić samooceną ucznia.
6. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
7. Proponowane oceny z zachowania ustalone przez wychowawcę powinny być do wglądu dla pozostałych członków rady pedagogicznej na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej.
§ 9. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej / semestralnej/ stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków, np. poprzez udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, samopomoc koleżeńską.
§ 10. Uzyskane oceny śródroczne i końcoworoczne z poszczególnych przedmiotów wystawione przez nauczycieli są ocenami ostatecznymi. Nie dopuszcza się żadnych egzaminów sprawdzających.
§.11. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej semestralnej stwierdzono, że osiągnięcia edukacyjne utrudniają kontynuowanie nauki w następnym semestrze, należy stworzyć uczniowi możliwości uzupełnienia braków poprzez : - udział w zajęciach wyrównawczych,
- indywidualną pracę z uczniem na lekcjach,
- stworzenie pomocy koleżeńskiej.
§.12.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, lub kilku a nawet z wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń, którego nieobecność w szkole przekroczyła 50% może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym przez RP nie krótszym niż dwa tygodnie po feriach zimowych / I półrocze/ a w ostatnim tygodniu wakacji letnich / II semestr/.
3. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
4. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę rodziców / prawnych opiekunów/ rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami / prawnymi opiekunami/.
§.13.1. Uczeń klasy 1 – 3 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 4. ust. 1. , uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 14. ust. 9 .
3. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1. albo 2 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę z zastrzeżeniem § 4. ust. 1.
§ 14.1. Począwszy od klasy czwartej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej – szóstej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
3. Dyrektor szkoły wyznacza termin egzaminu poprawkowego. Musi się on odbyć w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W jej skład wchodzą :
- dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący
- nauczyciel innego przedmiotu – jako członek komisji.
5. Nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W tej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela, prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne: powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający : skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach.
7. Uczeń. Który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne uczniów szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 16.1. Niniejszy regulamin może być nowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej.
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 roku.
O C E N A O P I S O W A
REGULAMIN OCENIANIA i KLASYFIKOWANIA
UCZNIÓW KLASY I – III
1. Podstawy prawne.
§ 1.
Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r.
2. Postanowienia ogólne
§ 2.
1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów, rodziców /prawnych opiekunów/ o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.
§ 3.
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców / prawnych opiekunów/ o zasadach oceniania zachowania.
§ 4.
1.Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej Poradni Specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
§ 5.
1. Uczeń klas I-III otrzymuje promocję dl klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
§ 6.
1. Ucznia klas I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie, tylko w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną w porozumieniu z rodzicami / prawnymi opiekunami/.
Postanowienia szczegółowe.
§ 7.
1. Klasyfikacja uczniów klas I-III na koniec roku będzie podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
§ 8.
1. Uczniowie otrzymują na koniec roku i podsumowanie semestru jedną oceną opisową ze wszystkich zajęć, a drugą – także opisową- z zachowania.
§ 9.
1. Przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowo-sportowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z specyfiki tych zajęć.
§ 10.
1. Oceną wystawia się poprzez wypełnienie karty opisowej. / załącznik nr 1/.
§ 11.
1. Oceny ucznia dokonuje nauczyciel 3 razy w ciągu roku szkolnego, na podstawie obserwacji i ocen cząstkowych.
§ 12.
1. Nauczyciel w zależności od jego inwencji twórczej może w ocenianiu wewnątrzklasowego wprowadzić pieczątki lub inne formy oceny cząstkowej.
§ 13.
1. Bieżące, semestralne i roczne postępy uczniów mierzy się w następujący sposób :
· osiągane wyniki nauczania mierzone będą w skali punktowej 1 – 6.
- 6 punktów – wspaniale – robisz bardzo duże postępy, osiągasz
doskonałe wyniki.
- 5 punktów – bardzo dobrze – osiągasz bardzo dobre wyniki w nauce.
- 4 punkty – ładnie - pracujesz i osiągasz dobre wyniki w nauce, zastanów
się czy nie można lepiej.
- 3 punkty – postaraj się – osiągasz wyniki wystarczające, musisz postarać się
o zwiększenie ilości zdobytych punktów.
- 2 punkty – pracuj więcej – niestety osiągasz wyniki słabe, niewystarczające,
myślę jednak, że cię stać na osiągnięcie lepszych
wyników.
- 1 punkt – źle – osiągasz wyniki poniżej wymagań, zastanów się co należy
zrobić, aby podnieść ilość zdobywanych punktów.