W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Zasady oceniania wewnątrzszkolnego

Postanowienia szczegółowe § 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, najpóźniej do 20 września, informują uczniów i rodziców / prawnych opiekunów/ o wymaganiach edukacyjnych wybranego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów oraz zasadach oceniania zachowania. § 2. Ustala się następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych : a/ pisemne - praca klasowa - 1 - 2 godz. lekcyjne, obejmujący szerszy zakres materiału, - sprawdzian / kartkówka/ - do 15 minut, obejmujący wiadomości z max. Trzech ostatnich lekcji, - w ciągu semestru przy jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo danego przedmiotu obowiązuje przynajmniej jeden „duży sprawdzian”, przy 2-3 godzinach przynajmniej dwa sprawdziany w semestrze, przy 4 i więcej – przynajmniej trzy prace klasowe, ilość „małych sprawdzianów” zależy od decyzji nauczyciela danego przedmiotu, prace klasowe są obowiązkowe : jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może ich pisać z całą klasą, powinien to uczynić w terminie uzgodnionym z nauczycielem b/ ustne - każda odpowiedź ustna powinna być oceniona motywująco dla ucznia, c/ praktyczne - prace indywidualne lub grupowe uczniów. 2. W tygodniu mogą być przeprowadzone najwyżej cztery sprawdziany pisemne, w tym najwięcej dwa obejmujące szerszy zakres materiału. 3. Nauczyciel powinien poinformować uczniów o planowanym sprawdzianie pisemnym obejmujący szerszy zakres materiału najpóźniej tydzień przed jego terminem. 4. Oceny za sprawdziany ustala nauczyciel procentowo : a/ 0 – 30% wiedzy - ocena niedostateczna /1/ b/ 31 – 50% „ - ocena dopuszczające /2/ c/ 51 – 74% „ - ocena dostateczna /3/ d/ 75 – 90% „ - ocena dobra /4/ e/ 91 – 100% „ - ocena bardzo dobra /5/ f/ powyżej 100% - ocena celująca /6/ § 3.1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców / prawnych opiekunów/. Sprawdzone i ocenione prace klasowe uczeń i jego rodzice / prawni opiekunowie/ otrzymują do wglądu i podpisu / zwrot podpisanych przez rodziców prac na następnej lekcji/. 2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców / prawnych opiekunów/ nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. 3. Nauczyciel przechowuje prace klasowe do końca roku szkolnego. § 4.1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom wynikającym z programu nauczania. 2. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki, i informatyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. § 5.1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. 2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. 3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. § 6.1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. - I semestr trwa od września do stycznia - II semestr trwa od lutego do czerwca 2. Klasyfikowania uczniów, polegające na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz ocen zachowania, przeprowadza się na koniec pierwszego semestru i koniec roku szkolnego na miesiąc przed zakończeniem semestru i roku szkolnego. 3. Klasyfikowanie semestralne i końcoworoczne w klasach 1-3 polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej /opisowej/ oraz oceny zachowania, będącej również oceną opisową. 4. Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych ustnie podają do wiadomości ucznia oceny semestralne i końcoworoczne na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej. Wychowawca klasy zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej z przedmiotów na miesiąc przed zakończeniem semestru lub roku szkolnego. 5. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna-końcoworoczna, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. 6. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca kl. po uprzednim zapoznaniu wszystkich nauczycieli z proponowaną oceną na tydzień przed radą pedagogiczną. § 7.1. Oceny bieżące ustala nauczyciel danego przedmiotu wg określonej skali. 2. Ocenianie bieżące ustala się w stopniach, także z plusem i minusem. Oprócz tego uczeń może otrzymać a/ „plus” za : - aktywność na lekcji, - dodatkowe pomoce wykorzystane na lekcji, - prace domowe o małym stopniu trudności, b/ „minus” za : - brak pracy domowej, - brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, podręcznika lub innej pomocy - brak podpisu rodziców. 3. Za trzy „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za trzy „minusy” oceną niedostateczną. 4. Ocenę cyfrową otrzymuje uczeń za : a/ dłuższą wypowiedź ustną lub pisemną, b/ sprawdziany, c/ prace klasowe d/ kartkówki e/ prace domowe o większym stopniu trudności f/ prace długoterminowe wykonane samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela. 5. Oceny za poszczególne osiągnięcia ucznia nauczyciel wpisuje w oznakowaną rubrykę na karcie dziennika. 6. W ciągu semestru nauczyciel powinien wystawić najmniej trzy oceny cząstkowe. § 7.1. Oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne, począwszy od klasy czwartej, ustala się w stopniach wg następującej skali : - stopień celujący - 6, - stopień bardzo dobry - 5, - stopień dobry - 4, - stopień dostateczny - 3, - stopień dopuszczający - 2, - stopień niedostateczny - 1 2. Ocena semestralna i końcoworoczna nie może być średnią ocen cząstkowych. 3. Ocena z drugiego semestru jest jednocześnie oceną roczną, jednak przy jej ustalaniu należy wziąć pod uwagę ocenę z pierwszego semestru. 4. Kryteria ustalania ocen semestralnych i końcoworocznych : a/ stopień celujący – 6 otrzymuje uczeń, który dysponuje wiedzą i umiejętnościami znacznie wykraczającymi poza obowiązujący program nauczania i twórczo rozwija własne zainteresowania, b/ stopień bardzo dobry – 5 otrzymuje uczeń, który w pełni przyswoił wiadomości i umiejętności objęte programem oraz bierze aktywny udział w zajęciach edukacyjnych, c/ stopień dobry – 4 otrzymuje uczeń, który opanował większość wymaganych treści i umiejętności / wiadomości i umiejętności podstawowe uzupełnione są o nieco trudniejsze umiejętności rozszerzające/, d/ stopień dostateczny – 3 otrzymuje uczeń, który zna najważniejsze fakty, potrafi je zinterpretować i wykorzystać w praktycznym działaniu przy niewielkim ukierunkowaniu nauczyciela, e/ stopień dopuszczający – 2 otrzymuje uczeń, który opanował bardzo łatwe wiadomości określone programem nauczania i potrafi je zastosować w życiu, f/ stopień niedostateczny – 1 otrzymuje uczeń, którego luki w wiadomościach i umiejętnościach objętych programem są trudne do uzupełnienia: wynikają one z braku zainteresowania nauką i notorycznym nie przygotowaniem do zajęć. §.8.1. Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych. 2. Ocenę z zachowania semestralną i końcoworoczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali : - zachowanie wzorowe - zachowanie dobre - zachowanie poprawne - zachowanie nieodpowiednie. 3. Przy ustalaniu oceny z zachowania należy brać pod uwagę : Przestrzeganie ogólnych norm Etycznych. Stosunek do obowiązków szkolnych. Higiena osobista, kultura słowa, zdolność empatii, koleżeńskość i pomoc, stosunek do poleceń n-la, szacunek do dorosłych. Punktualność, obowiązkowość, stopień zaangażowania w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych Uczestnictwo w życiu klasy, szkoły środowiska lokalnego. Respektowanie zasad współżycia społecznego. dbałość o wystrój i porządek izby lekcyjnej, szkoły i otoczenia, poszanowanie mienia własnego i społecznego, prace pożyteczne na rzecz środowiska. Umiejętność współżycia i współdziałania w grupie, stosunek do kolegów i koleżanek, organizowanie pomocy koleżeńskich. a/ zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, który bez zarzutów systematycznie spełnia wszystkie wymagania zawarte w treści oceny, swą postawą wpływa pozytywnie na zachowanie innych, b/ zachowanie dobre otrzymuje uczeń, który spełnia w większości wymagania, w niektórych dziedzinach wyróżnia się, c/ zachowanie poprawne otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania zawarte w treści oceny, popełnia jednak drobne uchybienia, nie rzutujące na jego postawę, d/ zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który demoralizująco wpływa na otoczenie i rażąco narusza obowiązujące normy życia. Mimo ustawicznych upomnień nie wykazuje oznak poprawy. 4. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na : a/ oceny z zajęć edukacyjnych, b/ promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły. 5. Przy ustalaniu oceny z zachowania należy uwzględnić samooceną ucznia. 6. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna. 7. Proponowane oceny z zachowania ustalone przez wychowawcę powinny być do wglądu dla pozostałych członków rady pedagogicznej na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej. § 9. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej / semestralnej/ stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków, np. poprzez udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, samopomoc koleżeńską. § 10. Uzyskane oceny śródroczne i końcoworoczne z poszczególnych przedmiotów wystawione przez nauczycieli są ocenami ostatecznymi. Nie dopuszcza się żadnych egzaminów sprawdzających. §.11. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej semestralnej stwierdzono, że osiągnięcia edukacyjne utrudniają kontynuowanie nauki w następnym semestrze, należy stworzyć uczniowi możliwości uzupełnienia braków poprzez : - udział w zajęciach wyrównawczych, - indywidualną pracę z uczniem na lekcjach, - stworzenie pomocy koleżeńskiej. §.12.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, lub kilku a nawet z wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 2. Uczeń, którego nieobecność w szkole przekroczyła 50% może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym przez RP nie krótszym niż dwa tygodnie po feriach zimowych / I półrocze/ a w ostatnim tygodniu wakacji letnich / II semestr/. 3. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. 4. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę rodziców / prawnych opiekunów/ rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. 5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami / prawnymi opiekunami/. §.13.1. Uczeń klasy 1 – 3 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. 2. Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 4. ust. 1. , uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 14. ust. 9 . 3. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1. albo 2 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę z zastrzeżeniem § 4. ust. 1. § 14.1. Począwszy od klasy czwartej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej – szóstej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. 2. egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych. 3. Dyrektor szkoły wyznacza termin egzaminu poprawkowego. Musi się on odbyć w ostatnim tygodniu ferii letnich. 4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W jej skład wchodzą : - dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji, - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący - nauczyciel innego przedmiotu – jako członek komisji. 5. Nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W tej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela, prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne: powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający : skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. 7. Uczeń. Który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły. 8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9. 9. Uwzględniając możliwości edukacyjne uczniów szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych. POSTANOWIENIA KOŃCOWE. § 16.1. Niniejszy regulamin może być nowelizowany uchwałą Rady Pedagogicznej. 2. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 roku. O C E N A O P I S O W A REGULAMIN OCENIANIA i KLASYFIKOWANIA UCZNIÓW KLASY I – III 1. Podstawy prawne. § 1. Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. 2. Postanowienia ogólne § 2. 1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów, rodziców /prawnych opiekunów/ o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania. § 3. 1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców / prawnych opiekunów/ o zasadach oceniania zachowania. § 4. 1.Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej Poradni Specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe. § 5. 1. Uczeń klas I-III otrzymuje promocję dl klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. § 6. 1. Ucznia klas I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie, tylko w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną w porozumieniu z rodzicami / prawnymi opiekunami/. Postanowienia szczegółowe. § 7. 1. Klasyfikacja uczniów klas I-III na koniec roku będzie podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym. § 8. 1. Uczniowie otrzymują na koniec roku i podsumowanie semestru jedną oceną opisową ze wszystkich zajęć, a drugą – także opisową- z zachowania. § 9. 1. Przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowo-sportowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z specyfiki tych zajęć. § 10. 1. Oceną wystawia się poprzez wypełnienie karty opisowej. / załącznik nr 1/. § 11. 1. Oceny ucznia dokonuje nauczyciel 3 razy w ciągu roku szkolnego, na podstawie obserwacji i ocen cząstkowych. § 12. 1. Nauczyciel w zależności od jego inwencji twórczej może w ocenianiu wewnątrzklasowego wprowadzić pieczątki lub inne formy oceny cząstkowej. § 13. 1. Bieżące, semestralne i roczne postępy uczniów mierzy się w następujący sposób : · osiągane wyniki nauczania mierzone będą w skali punktowej 1 – 6. - 6 punktów – wspaniale – robisz bardzo duże postępy, osiągasz doskonałe wyniki. - 5 punktów – bardzo dobrze – osiągasz bardzo dobre wyniki w nauce. - 4 punkty – ładnie - pracujesz i osiągasz dobre wyniki w nauce, zastanów się czy nie można lepiej. - 3 punkty – postaraj się – osiągasz wyniki wystarczające, musisz postarać się o zwiększenie ilości zdobytych punktów. - 2 punkty – pracuj więcej – niestety osiągasz wyniki słabe, niewystarczające, myślę jednak, że cię stać na osiągnięcie lepszych wyników. - 1 punkt – źle – osiągasz wyniki poniżej wymagań, zastanów się co należy zrobić, aby podnieść ilość zdobywanych punktów.

Załączniki

Powiadom znajomego