W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Zasady oceniania wewnątrzszkolnego

Wewnątrzszkolny system oceniania jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej Dz. U. z 2001r. Nr 29, poz. 323 z późniejszymi zmianami.
& 1
1.Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny. 2.Ocenianie wewnatrzszkolne ma na celu: 1)poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, 2)pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, 3)motywowanie ucznia do dalszej pracy, 4)dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia. 5)umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
& 2
1.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1)formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), 2)bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych, 3)przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, 4)ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.
& 3
1.Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o zasadach oceniania zachowania. 2.Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). 3.Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
&4
1.Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, obniżyć wymagania edukacyjne, o których mowa w & 3 ust.1, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z planu nauczania. 2.Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki – jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfikacji tych zajęć.
& 5
1.W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas, określony z zajęć z wychowania fizycznego. 2.Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną. 3.W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
&6
1.Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych. 2.Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi. 3.Klasyfikowanie końcowe w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym. 4.W klasach I –III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna i ocena z zachowania jest oceną opisową. 5.Klasyfikowanie końcoworoczne począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania według regulaminu zał. nr1 6.Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną , począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali: wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na: 1)oceny z zajęć edukacyjnych, 2)promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
& 7
1.Rok szkolny będzie się dzielił na dwa semestry. 1)I semestr kończy się w ostatnim dniu zajęć przed feriami zimowymi (ustalonymi przez Kuratora). 2)II semestr kończy się z ostatnim dniem nauki roku szkolnego. 2.Na miesiąc w formie ustnej przed semestralnym i końcoworocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych). O przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i jego rodziców: 1)na miesiąc przed zakończeniem okresu (roku szkolnego) w formie pisemnej zał. nr 2. 2)na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej w formie pisemnej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas informują rodziców (prawnych opiekunów o otrzymanej ocenie niedostatecznej zał. nr 3.
& 8
Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania wychowawca klas.
& 9
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia umożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
& 10
1.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 2.Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. 3.Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. 4.Egzamin klasyfikacyjny zdaje uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki, oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. 5.Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z którego egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. 6.Egzamin klasyfikacyjny ustala się na 5 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). 7.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład komisji wchodzą: 1)dyrektor szkoły 2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący 3)nauczyciel prowadzący pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji. 8.Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. 9.Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
& 11
1.Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. 2.Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z którego egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych. 3.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. 4.Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą: 1)dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji, 2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący, 3)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna. 5.Nauczyciel, o którym mowa w ust.4 pkt2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę, lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminacyjną innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołuje nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 6.Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. 7.Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminy poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły. 8.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. 9.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
& 12
Uczeń (słuchacz) kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
& 13
W klasie szóstej szkoły podstawowej okręgowa komisja egzaminacyjna, zwana dalej komisją okręgową, przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami zwany dalej „sprawdzianem”.
& 14
I. Etap edukacyjny – zasady oceniania 1.W klasach I – III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową . 2.Nauczyciele klas I –III mogą stosować skalę ocen cyfrową (2-6) do własnej wiadomości, która zostaje zapisana w dzienniku. Natomiast uczeń otrzymuje ocenę słowną. 3.W klasach I –III ocena z zachowania jest oceną opisową. 4.Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. 5.Ucznia klasy I – III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną, albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami). II. Etap edukacyjny – zasady oceniania 1.Ocenę z zachowania w klasach IV – VI ustala się zgodnie z opracowanym regulaminem. 2.Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali: stopień celujący 6 stopień bardzo dobry 5 stopień dobry 4 stopień dostateczny 3 stopień dopuszczający 2 stopień niedostateczny 1 3.Ogólne kryteria ustalania ocen zał. nr 5.
& 15
1.Sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia: 1) pisemne 2) ustne 3) praktyczne Ad 1-Praca klasowa (sprawdzian) trwa 1 – 2 godz. lekcyjnych i obejmuje szerszy zakres materiału - Kartkówka trwa 15 minut i obejmuje materiał z ostatniej lekcji. - Liczba sprawdzianów i prac klasowych wynika z programu nauczania z poszczególnych przedmiotów i są zaznaczane w rozkładzie materiału. - W sytuacjach losowych zasady pisania prac klasowych i sprawdzianów zostają ustalone przez nauczyciela przedmiotu. - Uczeń ma prawo „poprawy” pracy klasowej w ciągu 2 tygodni, przy czym obie oceny wpisywane są do dziennika ( 1 raz w semestrze). Ad 2 Każda odpowiedź ustna powinna być oceniana motywująco dla ucznia Ad 3 Praktyczne – prace indywidualne i grupowe uczniów. 2. - W tygodniu mogą być przeprowadzone 2 prace klasowe (sprawdziany), o których uczniowie są informowani co najmniej tydzień wcześniej ( termin sprawdzianów zaznacza się ołówkiem w dzienniku). - w danym dniu może być pisana tylko jedna praca klasowa lub sprawdzian, - oceny za sprawdziany, ustala nauczyciel procentowo: 0 - 35% - niedostateczny 36 - 50% - dopuszczający 51 - 74% - dostateczny 75 - 90% - dobry 91 - 100% - bardzo dobry 91% i powyżej z zadaniem dodatkowym ocena – celująca - sprawdzone i ocenione prace klasowe (nauczyciel ma na to max 2 tygodnie), uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu i podpisu (zwrot podpisanych przez rodziców prac na następnej lekcji, - W przypadku nie zwrócenia pracy w wyznaczonym terminie rodzice i uczeń nie mają prawa do kwestowania wyznaczonej oceny, - nauczyciel przechowuje prace klasowe i sprawdziany do końca roku szkolnego, - oceny bieżące ustala nauczyciel przedmiotu według określonej skali 6 – 1. Oceny te na żądanie ucznia wpisuje się do dzienniczka, - dodatkowo uczeń może otrzymać: + za: - aktywność na lekcji - dodatkowe pomoce wykorzystane na lekcji - za - brak pracy domowej brak zeszytu, ćwiczeń, podręcznika lub innej pomocy wskazanej przez nauczyciela, - za 3 „+” uczeń otrzymuje ocenę - bardzo dobrą - za 3 „ -„ uczeń otrzymuje ocenę – niedostateczną - w ciągu semestru nauczyciel powinien wystawić minimum 3 oceny cząsteczkowe, - ocena z drugiego semestru jest jednocześnie oceną roczną, jednak przy jej ustaleniu należy wziąć pod uwagę ocenę z pierwszego semestru.
& 16
Zmiany w wewnątrzszkolnym systemie oceniania dokonywane są na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
& 17
Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy Załącznik nr.1 Regulamin ocen z zachowania Skala ocen z zachowania; 1.wzorowe (150 punktów i wyżej) 2.dobre (100 - 140 punktów) 3.poprawne (50 - 99 punktów) 4.nieodpowiednie (49 punktów i poniżej). Za punkt wyjścia przyjęto kredyt 100 punktów, który otrzymuje każdy uczeń na początku roku szkolnego. Zeszyt uwag i pochwał w którym zapisywane są wszystkie plusy i minusy. Ocenę zachowania ustala wychowawca po konsultacji z pozostałymi nauczycielami i uczniami klasy. Uczeń uzyskuje ocenę na podstawie sumy uzyskanych punktów.

Powiadom znajomego