Program wychowawczy
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
IM. ADAMA MICKIEWICZA
W RAWICZU
NASZA SZKOŁA SZANSĄ NA SUKCES
Załącznik do Statutu nr 1
JESTEŚMY AKTYWNI, OTWARCI NA ŚWIAT, TOLERANCYJNI I KOMPETENTNI
1. Naszą pracę opieramy na poszanowaniu i kultywowaniu fundamentalnych zasad życia rodzinnego.
2. Solidnie przygotowujemy do dalszej nauki.
3. Rozbudzamy i rozwijamy ciekawość poznawczą oraz indywidualne zainteresowania uczniów.
4. Uczymy stosowania metod i technik efektywnego rozwiązywania problemów.
5. Kształtujemy właściwe postawy wobec środowiska lokalnego, kraju, innych kultur i cywilizacji.
6. Przygotowujemy do wejścia w świat poprzez:
· naukę języków obcych
· współpracę ze szkołami z innych państw
· edukację multimedialną
7. Dbamy o zdrowie fizyczne i psychiczne, kształtując ucznia samodzielnego, odpowiedzialnego i przedsiębiorczego.
8. Wychowujemy w oparciu o uniwersalny system wartości.
W zakresie wychowania w Szkole Podstawowej nr 1 w Rawiczu
nauczyciele w swojej pracy będą zmierzać do tego, aby uczniowie:
1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych zajęć edukacyjnych jak i całej edukacji na danym etapie nauczania.
4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra, w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, odpowiedzialni za siebie i za innych; szanowali wolność własną i innych.
5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie – w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
7. Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
NACZELNYM CELEM WYCHOWANIA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 JEST:
Wychowanie ucznia aktywnego, otwartego na świat, tolerancyjnego, kompetentnego, świadomego dokonywania właściwych wyborów i gotowego do autokreacji.
ZADANIA SZKOŁY:
- Zapewnienie opieki i stworzenie życzliwego klimatu dla wszechstronnego i harmonijnego rozwoju w bezpiecznym, przyjaznym i zdrowym środowisku, w poczuciu więzi z rodziną.
- Stwarzanie warunków do łączenia aktywności poznawczej z aktywnością społeczną i rozwijanie samodzielności, poczucia obowiązku i odpowiedzialności przez całą działalność ucznia w szkole: indywidualną i w zespole; kształtowanie nawyków związanych ze współżyciem społecznym.
- Umacnianie podmiotowości i wiary we własne siły, z równoczesnym przygotowaniem do podejmowania świadomych, dłuższych i systematycznych wysiłków w kierunku realizacji założonych celów.
- Rozwijanie wrażliwości moralnej i estetycznej oraz zachęcania do indywidualnej pracy twórczej.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej.
- Rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania oraz formułowania myśli i poprawnego wyrażania ich w mowie i piśmie z zastosowaniem różnych form wypowiedzi.
- Rozwijanie i praktyczne ćwiczenie sprawności matematycznej w zakresie określonym w „Podstawach programowych” oraz umiejętności stosowania nabytych umiejętności w innych dziedzinach, a w szczególności w życiu codziennym.
- Umożliwienie poznania świata w rozmaitych aspektach: przyrodniczym, kulturowym, historycznym, społecznym w zakresie dostępnym doświadczeniu ucznia.
ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY:
- Rozwijanie wrażliwości na dobro, ukazywanie atrakcyjności dobra, jego promocja i reklama.
- Kreowanie sytuacji, w której uczeń aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej poprzez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
- Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę.
- Zaszczepianie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania.
- Kierowanie zespołem pedagogicznym pracującym z klasą: koordynowanie realizacją zadań.
- Realizacja zadań wychowawczych i pozalekcyjnych.
- Zapewnienie uczniom i rodzicom wszechstronnej informacji na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych przez nią działań oraz osiągnięć uczniów.
- Wspomaganie zespołu klasowego; w razie potrzeby inspirowanie i kierowanie realizacją podjętych działań.
- Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych w tym także wspomaganie uczniów zdolnych i mających trudności szkolne.
Metody oddziaływania wychowawczego:
1. Metoda osobistego przykładu nauczycieli. Metody te polegają na:
- zajmowaniu i ujawnianiu prawidłowej postawy wobec wartości będących celami wychowania – w procesie kształcenia, na przykład przy ocenie postaw bohaterów literackich, historycznych, faktów historycznych i współczesnych, itp.,
- osobistym przykładzie kultury zachowania oraz stosunku do pracy i obowiązków własnych, współodpowiedzialności za pracę szkoły, a także własnej sprawności organizacyjnej,
- życzliwym, przyjaznym stosunku do uczniów, sprawiedliwym rozstrzyganiu sporów i konfliktów oraz podejmowaniu decyzji,
- zgodności własnych słów z zachowaniami.
2. Metoda stwarzania sytuacji wychowawczych, w których wychowankowie dokonują wyboru moralnego lub podejmują decyzje w działaniu wraz z podejmowaniem odpowiedzialności za te decyzje:
- samorządność klas, kół i klubów uczniowskich oraz całej społeczności szkolnej,
- samoocena własnego zachowania i zachowania kolegów,
- aktywność organizacyjna przy organizowaniu wspólnych imprez, pracy z samorządowym podziałem zadań i odpowiedzialności za ich realizację,
- inicjowanie działań społecznych na rzecz ochrony środowiska, pomocy dla innych ludzi,
- współzawodnictwo grup, klas, całej szkoły w nauce, sporcie, działalności na rzecz ekologii, estetyce klasy, szkoły.
3. Metoda oddziaływania emocjonalno – motywacyjnego:
- organizowanie z uczniami i rodzicami uroczystości i świąt klasowych i szkolnych, ceremoniał szkolny,
- przekształcanie klas, kół i klubów w zespoły o przewadze więzi nieformalnych (typu rodzinnego, koleżeńskiego) z własnymi tradycjami i obrzędami,
- odwoływanie się do bohaterstwa, poświęcenia i działalności społecznej lokalnych autorytetów historycznych,
- wyzwalania motywacji indywidualnych – pozytywnych, jak nagroda dyrektora szkoły, dyplom uznania, list pochwalny do rodziców oraz negatywnych w postaci kar przewidzianych w Statucie Szkoły.