W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Program wychowawczy

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 IM. ADAMA MICKIEWICZA W RAWICZU
NASZA SZKOŁA SZANSĄ NA SUKCES
Załącznik do Statutu nr 1 JESTEŚMY AKTYWNI, OTWARCI NA ŚWIAT, TOLERANCYJNI I KOMPETENTNI 1. Naszą pracę opieramy na poszanowaniu i kultywowaniu fundamentalnych zasad życia rodzinnego. 2. Solidnie przygotowujemy do dalszej nauki. 3. Rozbudzamy i rozwijamy ciekawość poznawczą oraz indywidualne zainteresowania uczniów. 4. Uczymy stosowania metod i technik efektywnego rozwiązywania problemów. 5. Kształtujemy właściwe postawy wobec środowiska lokalnego, kraju, innych kultur i cywilizacji. 6. Przygotowujemy do wejścia w świat poprzez: · naukę języków obcych · współpracę ze szkołami z innych państw · edukację multimedialną 7. Dbamy o zdrowie fizyczne i psychiczne, kształtując ucznia samodzielnego, odpowiedzialnego i przedsiębiorczego. 8. Wychowujemy w oparciu o uniwersalny system wartości. W zakresie wychowania w Szkole Podstawowej nr 1 w Rawiczu nauczyciele w swojej pracy będą zmierzać do tego, aby uczniowie: 1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym). 2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. 3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych zajęć edukacyjnych jak i całej edukacji na danym etapie nauczania. 4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra, w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, odpowiedzialni za siebie i za innych; szanowali wolność własną i innych. 5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie. 6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie – w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych. 7. Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się. 8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
NACZELNYM CELEM WYCHOWANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 JEST:
Wychowanie ucznia aktywnego, otwartego na świat, tolerancyjnego, kompetentnego, świadomego dokonywania właściwych wyborów i gotowego do autokreacji.
ZADANIA SZKOŁY:
- Zapewnienie opieki i stworzenie życzliwego klimatu dla wszechstronnego i harmonijnego rozwoju w bezpiecznym, przyjaznym i zdrowym środowisku, w poczuciu więzi z rodziną. - Stwarzanie warunków do łączenia aktywności poznawczej z aktywnością społeczną i rozwijanie samodzielności, poczucia obowiązku i odpowiedzialności przez całą działalność ucznia w szkole: indywidualną i w zespole; kształtowanie nawyków związanych ze współżyciem społecznym. - Umacnianie podmiotowości i wiary we własne siły, z równoczesnym przygotowaniem do podejmowania świadomych, dłuższych i systematycznych wysiłków w kierunku realizacji założonych celów. - Rozwijanie wrażliwości moralnej i estetycznej oraz zachęcania do indywidualnej pracy twórczej. - Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej. - Rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania oraz formułowania myśli i poprawnego wyrażania ich w mowie i piśmie z zastosowaniem różnych form wypowiedzi. - Rozwijanie i praktyczne ćwiczenie sprawności matematycznej w zakresie określonym w „Podstawach programowych” oraz umiejętności stosowania nabytych umiejętności w innych dziedzinach, a w szczególności w życiu codziennym. - Umożliwienie poznania świata w rozmaitych aspektach: przyrodniczym, kulturowym, historycznym, społecznym w zakresie dostępnym doświadczeniu ucznia.
ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY:
- Rozwijanie wrażliwości na dobro, ukazywanie atrakcyjności dobra, jego promocja i reklama. - Kreowanie sytuacji, w której uczeń aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości. - Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej poprzez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu. - Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę. - Zaszczepianie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania. - Kierowanie zespołem pedagogicznym pracującym z klasą: koordynowanie realizacją zadań. - Realizacja zadań wychowawczych i pozalekcyjnych. - Zapewnienie uczniom i rodzicom wszechstronnej informacji na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych przez nią działań oraz osiągnięć uczniów. - Wspomaganie zespołu klasowego; w razie potrzeby inspirowanie i kierowanie realizacją podjętych działań. - Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych w tym także wspomaganie uczniów zdolnych i mających trudności szkolne.
Metody oddziaływania wychowawczego:
1. Metoda osobistego przykładu nauczycieli. Metody te polegają na: - zajmowaniu i ujawnianiu prawidłowej postawy wobec wartości będących celami wychowania – w procesie kształcenia, na przykład przy ocenie postaw bohaterów literackich, historycznych, faktów historycznych i współczesnych, itp., - osobistym przykładzie kultury zachowania oraz stosunku do pracy i obowiązków własnych, współodpowiedzialności za pracę szkoły, a także własnej sprawności organizacyjnej, - życzliwym, przyjaznym stosunku do uczniów, sprawiedliwym rozstrzyganiu sporów i konfliktów oraz podejmowaniu decyzji, - zgodności własnych słów z zachowaniami. 2. Metoda stwarzania sytuacji wychowawczych, w których wychowankowie dokonują wyboru moralnego lub podejmują decyzje w działaniu wraz z podejmowaniem odpowiedzialności za te decyzje: - samorządność klas, kół i klubów uczniowskich oraz całej społeczności szkolnej, - samoocena własnego zachowania i zachowania kolegów, - aktywność organizacyjna przy organizowaniu wspólnych imprez, pracy z samorządowym podziałem zadań i odpowiedzialności za ich realizację, - inicjowanie działań społecznych na rzecz ochrony środowiska, pomocy dla innych ludzi, - współzawodnictwo grup, klas, całej szkoły w nauce, sporcie, działalności na rzecz ekologii, estetyce klasy, szkoły. 3. Metoda oddziaływania emocjonalno – motywacyjnego: - organizowanie z uczniami i rodzicami uroczystości i świąt klasowych i szkolnych, ceremoniał szkolny, - przekształcanie klas, kół i klubów w zespoły o przewadze więzi nieformalnych (typu rodzinnego, koleżeńskiego) z własnymi tradycjami i obrzędami, - odwoływanie się do bohaterstwa, poświęcenia i działalności społecznej lokalnych autorytetów historycznych, - wyzwalania motywacji indywidualnych – pozytywnych, jak nagroda dyrektora szkoły, dyplom uznania, list pochwalny do rodziców oraz negatywnych w postaci kar przewidzianych w Statucie Szkoły.

Załączniki

Powiadom znajomego