Metody pracy:
- uroczystości klasowe i szkolne
- zabawy, baliki, imprezy okolicznościowe
- gry i zabawy
- dyskusje na forum grupy
- scenki rodzajowe
- twórczość plastyczna, techniczna, artystyczna dzieci
- treningi umiejętności
- projektowanie dokumentów
- symulacje
- warsztaty poznawczo – doskonalące
- wycieczki tematyczne, turystyczno – krajoznawcze
- konkursy tematyczne
- festyn
Chronologiczny układ imprez ogólnoszkolnych w układzie roku szkolnego:
1. Uroczystość rozpoczęcia nowego roku szkolnego.
2. Pasowanie pierwszoklasistów na członków społeczności szkolnej.
3. Dzień Edukacji Narodowej.
4. Rocznica Odzyskania Niepodległości.
5. Dzień Patrona.
6. Szkolne Święto Sztuki Dziecięcej.
7. Miesiąc zdrowia
8. 3 Maja – rocznica uchwalenia Konstytucji.
9. Dzień Ziemi
10. Festyn „Nasza Szkoła, Nasze Miasto” z okazji Dnia Dziecka.
11. Uroczyste pożegnanie absolwentów.
12. Uroczyste zakończenie roku szkolnego.
W klasach IV – VI treści i umiejętności o znaczeniu wychowawczym wynikające z zadań edukacyjnych ścieżek dydaktycznych będą realizowane w ramach poszczególnych zajęć edukacyjnych.
1. Edukacja prozdrowotna: przyroda, wychowanie fizyczne, godziny do dyspozycji
wychowawcy, sport
Cel wychowawczy – uczeń dba o swoje zdrowie.
2. Edukacja ekologiczna: przyroda, technika, plastyka, godziny do dyspozycji
wychowawcy.
Cel wychowawczy – uczeń dostrzega zmiany w środowisku naturalnym i umie
je wartościować.
3. Edukacja czytelniczo – medialna: zajęcia biblioteczne, język polski, historia,
muzyka, plastyka, technika, informatyka.
Cel wychowawczy – uczeń umie świadomie i odpowiedzialnie korzysta z
z informacji, ze środków masowej komunikacji (prasa,
literatura, radio, telewizja, Internet).
4. Wychowanie dożycia w społeczeństwie:
a) Wychowanie do życia w rodzinie: realizacja zadań wychowawczych odbywać się będzie w ramach modułowych, kilkugodzinnych zajęć (Rozporządzenie MEN art. 4 ust. 3 Ustawy z 7.01.93r. z późniejszymi zmianami i DZ. U. nr 67). Język polski, historia, religia.
Cel wychowawczy – uczeń zna wartość rodziny, rozumie i akceptuje przemiany okresu dojrzewania.
b) Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie: język polski, historia, plastyka, muzyka, przyroda, godziny do dyspozycji wychowawcy.
Cel wychowawczy – uczeń dostrzega specyfikę swojego regionu i utożsamia się z jego kulturą.
c) Wychowanie patriotyczne i obywatelskie: historia, język polski, plastyka, muzyka, przyroda, godziny do dyspozycji wychowawcy.
Cel wychowawczy – uczeń ma szacunek dla własnego kraju, odczuwa więzi z krajem ojczystym.
SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 W RAWICZU
- Odpowiedzialny wobec siebie, innych, otaczającego go świata.
- Mający rozwinięte poczucie przynależności narodowej i miłości do ojczyzny.
- Tolerancyjny, otwarty na problemy społeczności bliskiego i dalszego otoczenia. Łatwo nawiązujący kontakt z rówieśnikami i dorosłymi. Przyjmujący uwagi i sugestie w związku z popełnianymi błędami. Gotowy podejmować działania w sposób planowy.
- Aktywny i twórczy w swoim działaniu.
- Przestrzegający zasad samorządności, autonomiczności i demokratycznych form współżycia. Stosujący normy obowiązujące w jego otoczeniu. Rozróżniający zachowania dobre i złe.
- Umiejący podejmować decyzje i będący odpowiedzialnym za nie. Wykazujący gotowość przewidywania skutków swoich działań.
- Rozumiejący rolę przyrody, sztuki w życiu człowieka.
- Wyposażony w dobrą znajomość, chociaż jednego języka.
- Wyposażony, w co najmniej minimum wiedzy z zajęć edukacyjnych.
- Umiejący selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i oceniać ich przydatność do określonego celu.
- Zna i szanuje tradycje swojego regionu.
- Wykazuje dobrą znajomość życia i twórczości Patrona szkoły.
- Szanujący zasady bezpieczeństwa i higieny, potrafiący je stosować w swoich codziennych czynnościach.