W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Gimnazjum w Sierakowie

Gimnazjum w Sierakowie jest placówką publiczną, zaś jej organem prowadzącym Gmina Rawicz. Kuratorium Oświaty w Poznaniu jest tymczasem organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad placówką. W roku szkolnym 2003/2004 podjęło naukę 860 uczniów w 30 oddziałach i pod opieką 56 pedagogów.
Gimnazjum powstało w 1999 roku i początkowo nie miało swojego budynku. Mieściło się w szkole przy ul. Szarych Szeregów 3 w Rawiczu (siedziba Gimnazjum nr 1 w Rawiczu). W dziesięciu klasach pierwszych uczyło się 299 uczniów. Od 1 września 1999 roku do 31 sierp-nia roku 2001 szkoła nosiła nazwę Gimnazjum nr 2 w Rawiczu. W następnym roku szkolnym (2000/2001) siedzibą siedmiu klas pierwszych był budynek Szkoły Podstawowej nr 4 przy ulicy Wł. Broniewskiego w Rawiczu, dziewięć klas drugich uczyło się w Szkole Podstawowej nr 5 w Rawiczu - Sarnowie. Dzień 1 września 2001r. stanowi istotną datę w życiu szkoły, ponieważ w tym dniu nastąpiło uroczyste otwarcie nowego budynku Gimnazjum w Sierakowie. W pierwszym roku istnienia Gimnazjum w Sierakowie (2001/2002) uczyło się 789 uczniów w 27 klasach.

Gimnazjum w Sierakowie posiada 33 sale lekcyjne, w tym: 2 pracownie informatyczne, 4 sale językowe oraz 4 specjalistyczne pracownie fizyczno – chemiczne. Ponadto w placówce funkcjonuje świetlica, stołówka, biblioteka wraz z czytelnią oraz 3 sale do ćwiczeń (w tym: doskonale wyposażona siłownia). Szkoła posiadając tak nowoczesną bazę dydaktyczną jest ponadto w pełni dostosowana do przebywania w niej osób niepełnosprawnych (winda dla osób niepełnosprawnych, liczne podjazdy). W dniu 5 czerwca 2003 r. nastapiło nadanie szkole imienia Adam Olbrachta Przyjmy-Przyjemskiego.

Natomiast 5 września przekazana została szkole do użytku Środowiskowa Hala Sportowa.

W szkole uczniowie mogą pogłębiać swoją wiedzę i zainteresowania w licznych kołach przedmiotowych i zajęciach pozalekcyjnych (kółko matematyczne, historyczne, informatyczne, internetowe, plastyczne, teatralne, turystyczno – krajoznawcze, klub dyskusyjny oraz sekcje sportowe). W roku 2001/2002 rozpoczął swą działalność szkolny Klub Europejski. Jego celem jest szerzenie informacji o Europie, Unii Europejskiej oraz wyzwaniach stojących przed współczesną Europą. Na zajęciach uczniowie poznają historię integracji europejskiej oraz poszczególne państwa unijne – ich historię, kulturę, gospodarkę. Młodzież uczestniczy w spotkaniach klubów europejskich, warsztatach. Od niedawna Klub posiada własną stronę www.
Zajęcia plastyczne prowadzone są w gimnazjum od 2001 roku. Na nich to młodzież doskonali swoje umiejętności manualne poprzez stosowanie różnych technik plastycznych. Zapoznaje się z różnymi dziedzinami i tendencjami sztuk plastycznych poprzez oglądanie albumów, katalogów o artystach i prezentację filmów o sztuce z kaset video. Dużą rolę odgrywa powstała Galeria Szkolna w bibliotece i „Galeria na Piętrze” prezentujące najlepsze, najciekawsze prace uczniów. Tutaj też odbywają się wernisaże.  Podopieczni, uczęszczający na zajęcia plastyczne w znacznym stopniu przyczyniają się do dekorowania szkoły, tworząc dużych rozmiarów prace lub graffiti na ścianach budynku.  Uczniowie biorą również udział w róż-nych konkursach plastycznych na szczeblach powiatowych, wojewódzkich i ogólnopolskich.

Szkoła posiada dwie sale multimedialne. W każdej sali znajduje się 15 komputerów, które szkoła otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach programu „Internet w każdej gminie”. Trzy razy w tygodniu odbywają się tutaj kółka komputerowe, a podczas ferii zimo-wych młodzież może uczestniczyć w cyklu zajęć „ferie z komputerem” organizowanym przez nauczycieli informatyki.

Od początku istnienia Gimnazjum w obecnej siedzibie zaczęła w nim funkcjonować biblioteka szkolna. Mieści się ona w dwóch przestronnych pomieszczeniach. Bibliotekarki koncentrowały się początkowo głównie na zorganizowaniu księgozbioru. Jego zalążek stanowiły książki przekazane przez zlikwidowaną Szkołę Podstawową w Dąbrówce w ilości 1236 woluminów. W celu pozyskania większej ilości książek nawiązano współpracę z Biblioteką Publiczną, szkołami podstawowymi i średnimi w Rawiczu. Zaowocowało to powiększeniem księgozbioru o kolejne 771 pozycji. Otrzymano również dary od osób prywatnych, którzy przekazali 312 książek. Z funduszy szkoły przekazanych przez Urząd Miejski w Rawiczu zakupiono 615 pozycji i były to przede wszystkim lektury oraz książki popularno-naukowe, kompendia wiedzy, encyklopedie oraz słowniki. Aby wzbogacić księgozbiór powołano Szkolny Fundusz Biblioteczny. Tworzą go dobrowolne wpłaty uczniów i nauczycieli. Środki te przeznaczane są wyłącznie na zakup lektur i czasopism. W dniu 24 kwietnia br. Biblioteka liczyła 3382 woluminy oraz 546 podręczników i broszur. Wychodząc naprzeciw spo-łecznemu zapotrzebowaniu uruchomiono już w pierwszym roku działalności Szkolny Bank Podręczników. Obecnie korzysta z niego 218 dzieci, tj. ¼ wszystkich uczniów. W przyszłym roku ta liczba prawdopodobnie zwiększy się o około 120 uczniów. W tym roku szkolnym biblioteka otrzymała 4 stanowiska komputerowe w ramach Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej (projekt finansowany ze środków EFS). Na jedno stanowisko komputerowe przeznaczony jest komputer, system operacyjny, mysz, klawiatura, monitor oraz dla wszystkich stanowisk jedno urządzenie wielofunkcyjne (drukarka – ksero - skaner). Pracownia działa od 18 września. Użytkowników obowiązuje opracowany regulamin, który wyznacza zasady korzystania z niej. Pcim czynne jest codziennie w godzinach otwarcia biblioteki. Specjalnie po to, aby z centrum mogła również korzystać społeczność lokalna, wydłużono otwarcie biblioteki we wtorki i środy, do godz. 17.00. Od 17 września do 12 stycznia skorzystało z pracowni 423 użytkowników.
W gimnazjum funkcjonuje również Rada Redakcyjna, która zajmuje się regularnym publiko-waniem szkolnej gazetki – „Zakręcony Gimnazjalista”.

Samorząd Uczniowski działa w Gimnazjum od początku istnienia szkoły. Co dwa lata piastujący władzę samorząd przekazuje ją nowemu samorządowi wybieranemu w tajnych wyborach, w których biorą udział wszyscy uczniowie szkoły. Praca samorządu opiera się na ścisłej współpracy z nauczycielami i uczniami szkoły. Na początku każdego roku szkolnego Samorząd Uczniowski wraz z Radą Przedstawicieli Klas stawia sobie zadania, które mają na celu integracje wszystkich uczniów oraz pobudzanie życia kulturalnego szkoły. Corocznie Samo-rząd Uczniowski współpracują z nauczycielami i uczniami szkoły, przygotowuje Festyn szkolny, Dzień Sportu jak również przeprowadza konkursy, m.in. „Mikrofon dla każdego”. Samorząd chętnie włącza się też do różnorakich inicjatyw podejmowanych przez miasto, jak np.: „Pomóż i ty”, zbiórka odzieży, zabawek, produktów żywnościowych dla instytucji opiekuńczych.

Szkoła posiada świetlicę szkolną, z której korzystają uczniowie całej szkoły. Jest ona czynna w czasie trwania wszystkich lekcji. Prowadzone są w niej zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy mają godzinę wolną od zajęć lekcyjnych i dla osób dojeżdżających, które oczekują na szkolny autobus. Uczniowie przebywający w świetlicy mają stworzone optymalne warunki do nauki własnej, rozrywki oraz wykazania się zdolnościami artystycznymi. Umożliwia im to pomoc dydaktyczno-opiekuńcza wychowawców świetlicy, przytulne pomieszczenie przysto-sowane dla 60 osób oraz baza dydaktyczna. Świetlica szkolna wyposażona jest w sprzęt audiowizualny (telewizor, magnetowid, dvd), multimedialny (komputer, drukarka), artykuły papiernicze – niezbędne do wykonywania różnych prac plastycznych oraz gry planszowe.  Przy świetlicy szkolnej funkcjonuje stołówka, w której codziennie spożywa obiad ok. 100 podopiecznych. Uczniowie Gimnazjum w Sierakowie i ich rodzice a także, w pewnym stopniu nauczyciele mogą korzystać z szerokiego zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez pedagoga oraz psychologa szkolnego. Pedagog i psycholog prowadzą na terenia szkoły oraz w środowisku domowym różnorodne formy pomocy, takie jak:

  • wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny i rozwiązywanie problemów młodzieży,
  • dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
  • prowadzenie terapii zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
  •  profilaktyka uzależnień  w oparciu o  Szkolny Program Profilaktyczny (w tym prowadzenie edukacji prozdrowotnej),
  • wspomaganie efektywności uczenia się oraz rozwijanie umiejętności związanych z komunikacja społeczną, radzenia sobie ze stresem,
  • przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia i wyboru zawodu,
  • prowadzenie zajęć psycho-edukacyjnych  dla uczniów i ich rodziców,
  • udzielanie porad i konsultacji uczniom, rodzicom i nauczycielom,
  • zapraszanie ciekawych gości, którzy potrafią wzbudzić zainteresowanie młodzieży,
  • przeprowadzanie diagnostycznych badań ankietowych,
  • wspieranie wychowawców klas w działaniach profilaktyczno-wychowawczych wynikających ze Szkolnego Programu Wychowawczego,
  • organizowanie pomocy materialnej, rzeczowej dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej,
  • opracowanie programów oraz strategii działań wychowawczych, profilaktycznych na użytek szkolny,
  • współpraca z różnymi instytucjami wspierającymi rodzinę.

Edukacja prozdrowotna stanowiła zawsze istotną część działań naszej szkoły. W związku z tym począwszy od roku szkolnego 2005/2006 podjęliśmy próbę wprowadzenia Gimnazjum w Sierakowie do sieci Szkół Promujących Zdrowie i cel ten realizujemy także w bieżącym roku szkolnym. Podstawową ideą funkcjonowania szkoły w sieci jest podejmowanie działań na rzecz zdrowia oraz tworzenie warunków sprzyjających dobremu samopoczuciu członków społeczności szkolnej. Stworzyliśmy zespół Szkoły Promującej Zdrowie, w prace którego zaangażowali się następujący nauczyciele: Magdalena Giera-Golembka, Justyna Gościniak, Hanna Janura, Sylwia Kwaśna-Żyto, Monika Ogrodowicz, Violetta Stawecka-Lisiecka oraz pełniąca funkcję koordynatora zespołu Joanna Szynalska. Działania zespołu niezwykle aktywnie wspiera Dyrektor szkoły angażując się w realizację przyjętych w planie pracy celów. W minionym roku szkolnym udało się zrealizować następujące zadania: na spotkaniu zespołu SzPZ skonstruowaliśmy ankiety dla rodziców, uczniów oraz nauczycieli i pracowników szkoły, po czym ich wyniki zostały przeanalizowane, co pozwoliło wyłonić problemy wymagające rozwiązania; zespół dokonał wyboru problemów priorytetowych, nakreślił plan pracy na lata 2005/2008 oraz opracował szczegółowy plan pracy na rok szkolny 2005/2006; dzięki poparciu dla realizowanej w szkole idei, a także wsparciu finansowemu ze strony Rady Rodziców wyposażyliśmy wszystkie toalety uczniowskie w suszarki do rąk, na boisku szkolnym zostały zamontowane ławki dla uczniów, również w holu szkoły ustawiono ławki, z których podczas przerw korzystają nasi uczniowie; nawiązując do założeń projektu Szkoły Promującej Zdrowie w naszym gimnazjum podejmowaliśmy działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym m.in. Dzień Rzucenia Palenia, Światowy Dzień AIDS, Dzień Zdrowia, Dzień bez Papierosa, realizowaliśmy różnorodne programy profilaktyczne np. Profilaktyka Wad Cewy Nerwowej, profilaktyka nowotworów sutka „Różowa Wstążeczka”; nasi uczniowie uczestniczyli w licznych zawodach i turniejach sportowych; nauczyciele organizowali konkursy (np. fotograficzny, literacki, informatyczny) i warsztaty o charakterze profilaktycznym, jak również promujące właściwą postawę wobec środowiska naturalnego oraz obchodziliśmy m.in. Dzień Patrona, Pierwszy Dzień Wiosny, Wigilię, a także zorganizowaliśmy w naszej szkole Festyn Szkolny. Rok szkolny 2006/2007 stanowi czas kontynuacji i rozszerzania działań prozdrowotnych w naszej szkole. Podjęte zostały w związku z tym liczne inicjatywy, z których część zrealizowano, inne zaś znajdują się w trakcie realizacji lub zaplanowane są na najbliższe miesiące. Szkolny zespół SZPZ opracował szczegółowy plan pracy na rok szkolny 2006/2007, w którym uwzględniał realizacje problemu priorytetowego przewidzianego w trzyletnim planie pracy. Wśród członków społeczności szkolnej szeroko propagowane sa cele i zasady selektywnej zbiórki odpadów (lekcje wychowawcze, spotkania z dyrektorem, gazetki ścienne, informacje przekazywane przez szkolny radiowęzeł, udział uczniów w konkursach poświęconych tej problematyce). Na korytarzach rozmieszczono odpowiednio oznakowane pojemniki przeznaczone do określonego typu odpadów.              

Bardzo aktywnie realizuje się w Gimnazjum w Sierakowie współpraca międzynarodowa. ENCOHAN-ENERGIA W RĘKACH KONSUMENTÓW to tytuł projektu rozwoju szkoły, w którym Gimnazjum w Sierakowie partycypuje. Współpraca ma miejsce od 2005 roku i trwa nadal. W projekcie tym biorą udział państwo takie jak: Rumunia, Włochy, Grecja, Węgry, Francja, Turcja, Holandia i Wielka Brytania. W lutym 2006 r. w ramach tego projektu była u nas nauczycielka z Grecji, natomiast w marcu 2007 r. odwiedzą Gimnazjum w Sierakowie nauczyciele wraz z uczniami z następujących krajów: Węgier, Włoch, Francji, Anglii, Turcji, Rumunii, Grecji. W ramach tej współpracy międzynarodowej nauczyciele wraz z uczniami Gimnazjum w Sierakowie odwiedzili następujące kraje: XII 2005 r. – Rumunia, III  2006 r. – Francja, IV  2006 r. – Holandia, XI 2006 r. – Węgry, I 2007 r. – Włochy.  Plan projektu przewiduje współpracę na 3 lata, czyli do 2008 roku.  

Szkoła jest nie tylko miejscem zdobywania wiedzy i umiejętności lecz również środowiskiem, gdzie uczeń zaspakaja swoje potrzeby psychiczne, które warunkują powstanie więzi osobistej między nim a szkołą. Celem pracy gimnazjum jest również to, aby uczeń był postrzegany jako jednostka podmiotowa, odpowiedzialna i samodzielna oraz twórcza w swych działa-niach, czego odzwierciedleniem jest misja szkoły: „wolność i odpowiedzialność poprzez prawdę, dobro i wiedzę”.

Powiadom znajomego