W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski Gminy Rawicz

 

ul. Marszałka J. Piłsudskiego 21
63-900 Rawicz

 

tel.: (+48) 65 616 49 80

 

email: umg@rawicz.eu

skrzynka epuap: /umgrawicz/SkrytkaESP

 

NIP: 699-187-10-57
REGON: 411050729
TERYT: 30220504

Statut Gimnazjum w Sierakowie

Rozdział I

 

PRZEPISY OGÓLNE

 

§ 1

 

1.       Nazwa szkoły brzmi:

1/ Gimnazjum w Sierakowie im. Adama Olbrachta Przyjmy – Przyjemskiego

2.       Siedzibą gimnazjum jest budynek położony w Sierakowie przy ul. Przyjemskiego 35.

3.       Gimnazjum używa pieczęci o treści: „Gimnazjum w Sierakowie” i stempla o treści zawierającej nazwę szkoły, kod pocztowy i numer telefonu.

 

§ 2

 

Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Rawicz.

 

§ 3

Cykl kształcenia w gimnazjum trwa trzy lata.

 

§ 4

 

Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

 

 

Rozdział II

 

CELE  I ZADANIA  GIMNAZJUM

 

§ 5

Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 i nr 106, poz. 496; z 1997 r. nr 28, poz.153 i nr 141 poz. 943; z 1998 r. nr 117, poz.759 i nr 162, poz. 1126; z 2000 r. nr 12, poz. 136, nr 19, poz. 239, nr 48, poz. 550, nr 104, poz. 1104, nr 120, poz. 1268 i nr 122, poz. 1320; z 2001 r. nr 111, poz. 1194 i nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. nr 41, poz. 362 i nr 113, poz. 984) oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

  1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum poprzez:
    -  atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,
    - udział w zajęciach obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, w tym w ramach różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Zajęcia w ramach różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną w Rawiczu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
  2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wyboru zawodu poprzez:
    -         Działalność Szkolnego Ośrodka Kariery,
    -         organizowanie zajęć z pracownikami biura pracy, wycieczki do różnych zakładów pracy,
    -         pomoc psychologiczno – pedagogiczną oraz doradcy zawodowego,
    -         rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
    -        organizowanie spotkań z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych, udział w akcji „otwartych drzwi” prowadzonych przez szkoły ponadgimnazjalne.
  3. Rozwija poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury europejskiej i światowej.
  4. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające pełnemu rozwojowi osobowemu, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:
    -zapewnienie odpowiedniej bazy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej dla uczniów gimnazjum,
    systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
    - zapewnienie możliwości rozwoju właściwych postaw uczniów w zakresie: szacunku, akceptacji i tolerancji wobec drugiego człowieka i wyrażanych przez niego przekonań, poszanowania otaczającego środowiska i dbania o jego zrównoważony rozwój we wszystkich sferach, dbania o własny psycho-fizyczny rozwój oraz poszanowania wartości zdrowia i życia bez uzależnień,
    - realizowanie Programu Wychowawczego Gimnazjum, Szkolnego Programu Profilaktyki oraz Szkolnego Programu Prozatrudnieniowego.
  5. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły poprzez:
    -  zapewnienie przez nauczycieli realizujących w szkole zajęcia obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne pełnej opieki i warunków bezpieczeństwa,
    - zorganizowanie zajęć świetlicowych,
    -  opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych zgodnie z harmonogramem dyżurów,
    - prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych; prowadzone są one na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Rawiczu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
  6. Organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia poprzez:
    - prowadzenie zajęć z orientacji zawodowej, które mają pozwolić uczniom trafnie ocenić i sprecyzować własne możliwości, zainteresowania i preferencje zawodowe,
    -podnoszenie indywidualnych kompetencji i umiejętności komunikacyjnych uczniów oraz uczenie przezwyciężania sytuacji trudnych,
    -zaznajamianie uczniów z zagrożeniami wynikającymi z bezrobocia, ubóstwa i bezdomności,
    -informowanie młodzieży o wymaganiach stawianych absolwentom szkół do poszczególnych zawodów,
    -prowadzenie spotkań z rodzicami i uczniami w celu udzielania pomocy w wyborze dalszego kierunku kształcenia i w podjęciu zawodowej decyzji,
    - zaznajamianie uczniów z lokalnym rynkiem pracy,
    -systematyczną kooperację z Powiatowym Urzędem Pracy i Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Rawiczu oraz dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych.

7. Zadania zespołów nauczycielskich.

7.1. Pracą zespołu kieruje przewodniczący Zespołu powołany przez dyrektora gimnazjum po zasięgnięciu opinii zespołu.

7.2. Do zadań zespołu należy między innymi:

-         wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,

-         opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,

-         opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,

-         organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,

-         opracowanie szkolnego systemu oceniania,

-         tworzenie narzędzi pomiaru dydaktycznego,

-         opieka nad nauczycielem rozpoczynającym pracę,

-         wypracowanie metod i form integracji w procesie dydaktycznym oraz wychowawczym.

8. Zasady wewnątrzszkolnego oceniania.

8.1. Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w stopniach wg następującej skali:

-         stopień celujący: 6,

-         stopień bardzo dobry: 5,

-         stopień dobry: 4,

-         stopień dostateczny: 3,

-         stopień dopuszczający: 2,

-         stopień niedostateczny: 1.

8.2. Śródroczną ocenę zachowania wyraża się ilością przyznanych punktów, zgodnie ze Szczegółowymi Kryteriami Oceniania Zachowania Uczniów Gimnazjum w Sierakowie.

8.3. Roczną ocenę zachowania ustala się odpowiednio do ilości uzyskanych punktów, zgodnie ze skalą określoną w Szczegółowych Kryteriach Oceniania Zachowania Uczniów Gimnazjum w Sierakowie, wg następującej skali:

-         zachowanie wzorowe,

-         zachowanie bardzo dobre,

-         zachowanie dobre,

-         zachowanie poprawne,

-         zachowanie nieodpowiednie,

-         zachowanie naganne.

8.4. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się po zakończeniu pierwszego semestru.

9. Gimnazjum może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.

10. W szkole mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z języka obcego oraz kursy.

10.1. Zajęcia dodatkowe z języka obcego mogą być organizowane po zapewnieniu przez organ prowadzący części środków finansowych na ich prowadzenie.

10.2. Rodzice uczniów uczestniczących w tych zajęciach pokrywają pozostałą część kosztów.

10.3. Zajęcia dodatkowe z języka obcego prowadzone są w 3 – letnim etapie edukacyjnym z zachowaniem podziału na grupy.

10.4. W gimnazjum mogą być tworzone za zgodą organu prowadzącego oddziały lub grupy o charakterze wyspecjalizowanym, zgodnym z zainteresowaniami uczniów, którzy w każdorocznym cyklu nauczania uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy.

11. Indywidualna pomoc i wsparcie dla uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych może być realizowana poprzez:

11.1. udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej,

11.2. umożliwienie korzystania z bezpłatnych posiłków i zasiłków losowych, które finansuje Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rawiczu,

11.3. pomoc materialną udzielaną przez Radę Rodziców dzieciom z najbiedniejszych rodzin w postaci dofinansowania odżywiania, odzieży, podręczników na wniosek wychowawcy klasy,

11.4. w stosunku do uczniów niepełnosprawnych – w sposób zgodny z zaleceniami określonymi poprzez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Rawiczu lub inną poradnię specjalistyczną albo lekarza specjalistę.

12. Rodzice uczniów i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży. Formy tego współdziałania realizuje się:

12.1. prawem rodziców do:

-         znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w klasie i szkole,

-         zaznajamiania z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,

-         uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,

-         uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,

12.2. w organizowaniu stałych spotkań z rodzicami uczniów w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze. Spotkania takie nie mogą być organizowane rzadziej niż raz na kwartał.

 

 

Rozdział III

 

ORGANY GIMNAZJUM

 

§ 6

 

1.       Organami gimnazjum są:

1) Dyrektor gimnazjum,

2) Rada Pedagogiczna,

3) Rada Rodziców,

4) Samorząd Uczniowski.

 

2. Dyrektor Gimnazjum

 

Realizuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz przepisów wykonawczych, a w szczególności:

1. Kieruje działalnością dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum tworząc warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poprzez kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,

2.       Przewodniczy Radzie Pedagogicznej.

3.       Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli są zgodne z prawem oświatowym i wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący.

4.       Sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców i dokonuje oceny pracy oraz oceny dorobku zawodowego za okres odbytego stażu.

5.       Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.

6.       Zatrudnia i zwalnia pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych gimnazjum.

7.       Kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego.

8.       Kieruje wniosek do Kuratora Oświaty o przeniesienie w szczególnie uzasadnionych przypadkach ucznia do inne szkoły.

9.       Koordynuje działania Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego.

10.   Dysponuje środkami finansowymi określonymi w budżecie szkoły.

11.   Opracowuje arkusz organizacyjny.

12.   Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

 

3. Rada Pedagogiczna

 

Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków rady, którzy są zobowiązani do zachowania tajemnicy w sprawach będących przedmiotem posiedzeń rady.

Do kompetencji stanowiących i opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy w szczególności:

1.       zatwierdzanie planu pracy gimnazjum,

2.       zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3.       podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

4.       ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

5.       zatwierdzanie zestawu programów nauczania,

6.       ustalanie szczegółowych zasad oceniania wewnątrzszkolnego,

7.       opiniowanie programu wychowawczego gimnazjum i szkolnego programu profilaktycznego po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,

8.       występowanie z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole,

9.       delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

10.   opiniowanie organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

11.   opiniowanie projektu planu finansowego,

12.   opiniowanie wniosków o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

13.   opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i zajęć dodatkowych,

14.   podejmuje uchwałę w sprawie kierowania ucznia do klasy przysposabiającej do zawodu,

15.   zatwierdzanie projektu statutu lub jego zmian po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców,

16.   opiniowanie planu pracy gimnazjum, projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz spraw istotnych dla gimnazjum,

17.   zatwierdzanie, wytypowanych przez Samorząd Uczniowski, kandydatów do Stypendium Dyrektora.

 

4. Rada Rodziców

 

Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców a zasady jej tworzenia uchwala ogół rodziców. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa regulamin, który ustala między innymi:

1.       kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,

2.       organa Rady Rodziców, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

3.       tryb podejmowania uchwał,

4.       zasady wydatkowania funduszy.

 Regulamin opracowuje Rada Rodziców i zatwierdzany jest na zebraniach klasowych rodziców.

 Rada Rodziców może:

1.       występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw gimnazjum,

2.       udzielać pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

3.       działać na rzecz stałej poprawy bazy dydaktycznej gimnazjum,

4.       pozyskiwać środki finansowe w celu wsparcia działalności gimnazjum,

5.       współuczestniczyć w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum oraz szkolnego programu profilaktycznego,

6.       deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum,

7.       opiniować pracę nauczyciela za okres odbytego stażu,

8.       opiniować wewnątrzszkolny system oceniania, szkolny program wychowawczy, szkolny program profilaktyczny oraz szkolny zestaw programów nauczania.

 

5. Samorząd Uczniowski

 

Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:

1.       prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2.       prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3.       prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

4.       prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

5.       prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym z możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

6.       prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu i nauczyciela będącego rzecznikiem praw ucznia,

7.       prawo wyboru ucznia będącego rzecznikiem praw ucznia,

8.       typuje i przedstawia do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej kandydatów do Stypendium Dyrektora zgodnie ze szczegółowymi kryteriami określonymi w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego,

9.       opiniuje pracę ocenianych nauczycieli na wniosek dyrektora gimnazjum.

10.   Samorząd Uczniowski działa w oparciu o Regulamin zatwierdzony przez całą społeczność  uczniowską.

11.   Zasady współdziałania organów gimnazjum realizuje się poprzez:

-         zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w statucie gimnazjum,

-         zapewnienie bieżącej wymiany informacji między organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

12.   Rozwiązywanie sporów między organami wymienionymi w § 6 pkt. 1.

12.1. Spory kompetencyjne między organami gimnazjum rozstrzyga Komisja Statutowa,          w skład której wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu.

12.2. Organy kolegialne wybierają swego przedstawiciela do Komisji, dyrektor wyznacza swego przedstawiciela – dowolnego nauczyciela.

12.3. Komisja Statutowa powoływana jest co roku.

12.4. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego na kadencję roczną.

12.5. Komisja Statutowa wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków. Jej rozstrzygnięcia są ostateczne.

12.6. Sprawy pod obrady Komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono.

12.7. Organ, którego winę Komisja ustaliła, musi naprawić skutki swego działania w ciągu trzech miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez Komisję.

 

§ 7

 

1.       Stanowisko wicedyrektora tworzy się, gdy gimnazjum liczy co najmniej 12 oddziałów.

2.       Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

 

 

Rozdział IV

 

ORGANIZACJA GIMNAZJUM

 

§ 8

 

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

§ 9

 

1.       Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora gimnazjum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do dnia 30 maja każdego roku.

2.       W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący gimnazjum.

3.       Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum dyrektor gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

 

§ 10

 

1.       Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z ramowych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy. Liczba uczniów w oddziale powinna być nie mniejsza niż 22, natomiast nie większa niż 32 osoby. W przypadku większej liczby uczniów w klasie wymagana jest zgoda Kuratora Oświaty.

2.       Podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.

3.       Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

4.       Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

5.       W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów pkt. 3 i 4 można  dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę. Podział na grupy na zajęciach innych niż wymienione w pkt. 3 i 4 jest możliwy za zgodą organu prowadzącego szkołę.

 

§ 11

 

1.       Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

2.       Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.

3.       Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

4.       Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż godzina zegarowa) zachowując ogólny czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

 

§ 12

 

Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć np. zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, dodatkowe nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

 

§ 13

 

1.       Oddziały przysposabiające do pracy oraz oddziały gimnazjum dla dorosłych mogą być tworzone dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życiu nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie.

2.       Dyrektor gimnazjum przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do zawodu oraz do oddziału gimnazjum dla dorosłych po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia za zgodą rodziców / opiekunów i uwzględnieniu opinii lekarskiej oraz opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.

3.       W oddziałach przysposabiających do pracy oraz oddziałach gimnazjum dla dorosłych kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów.

4.       Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.

5.       Przysposobienie do pracy będzie organizowane poza gimnazjum na podstawie umowy zawartej z konkretnym pracodawcą.

 

§ 14

 

1.       Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.

2.       Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów.

3.       Korzystanie z biblioteki odbywa się według ustaleń zawartych w Regulaminie korzystania z biblioteki i czytelni.

4.       Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:

-         gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

-         udostępnianie zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,

-         prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego (w grupach bądź oddziałach),

-         opracowanie projektu Regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,

-         prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,

-         organizowanie konkursów czytelniczych,

-         przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,

-         prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy,

-         udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i bibliograficznych,

-         współpraca z nauczycielami gimnazjum, rodzicami,

-         prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,

-         zakup, oprawa, konserwacja książek,

-         planowanie, sprawozdawczość, odpowiedzialność materialna,

-         dostosowanie godzin pracy biblioteki umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

 

§ 15

 

1.       Dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu oraz uczniów mających problemy z nauką, organizuje się świetlicę szkolną, której zasady funkcjonowania określa Regulamin Świetlicy.

2.       Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo – opiekuńczej i dydaktycznej działalności gimnazjum.

3.       W świetllicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

4.       Czas przebywania uczniów w świetlicy i zwalniania ich do domu ustalają rodzice/opiekunowie z wychowawcą grupy w formie pisemnej.

5.       Do świetlicy przyjmowani są uczniowie na pisemny wniosek rodziców/opiekunów.

 

 

Rozdział V

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

 

§ 16

 

W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomiczno – administracyjnych i obsługowych.

Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.

W gimnazjum tworzy się następujące stanowiska:

-         główny księgowy,

-         pracownik do spraw kadr,

-         sekretarz szkoły,

-         woźny,

-         portier,

-         sprzątaczka,

-         pracownik obsługi – osoba nadzorująca bezpieczne przejście przez jezdnię, tzw. „stopek”,

-         kierownik środowiskowej hali sportowej.

Do zadań głównego księgowego należy:

-         przygotowanie projektu planu finansowego szkoły,

-         prowadzenie ewidencji finansowej szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości,

-         prowadzenie ewidencji płacowej pracowników oraz sporządzanie list płac,

-         sporządzanie sprawozdań finansowych.

Do zadań pracownika do spraw kadr należy:

-         prowadzenie całokształtu spraw pracowniczych,

-         prowadzenie akt osobowych pracowników szkoły,

-         prowadzenie dokumentacji związanej z awansem zawodowym nauczycieli,

-         prowadzenie kart wynagrodzeń,

-         prowadzenie spraw związanych z zasiłkami chorobowymi oraz z pożyczkami mieszkaniowymi,

-         inne czynności wynikające z potrzeb szkoły zlecone przez dyrektora gimnazjum.

Do zadań sekretarza szkoły należy:

-         prowadzenie, załatwianie i terminowe wysyłanie korespondencji szkoły,

-         prowadzenie ewidencji uczniów oraz druków ścisłego zarachowania,

-         prowadzenie spraw kadrowych,

-         prowadzenie ewidencji środków trwałych i ewidencji ilościowej przedmiotów nietrwałych,

-         prowadzenie obsługi kasy szkoły,

-         prowadzenie archiwum szkoły.

Do zadań woźnego należy:

-         utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,

-         doręczanie pism urzędowych wysyłanych przez szkołę,

-         sprawowanie dozoru nad bezpieczeństwem budynku i całością sprzętu szkolnego oraz urządzeniami instalacyjnymi łącznie ze sprzętem p.poż.,

-         dbałość o czystość boiska szkolnego i otoczenia szkoły,

-         inne czynności wynikające z potrzeb szkoły zlecone przez dyrektora gimnazjum.

Do zadań portiera należy:

-         dopilnowanie, aby obce osoby nie przebywały na terenie szkoły,

-         dopilnowanie porządku w holu głównym oraz w szatniach,

-         systematyczne obchody szkoły,

-         podczas nieobecności woźnego przejmowanie jego obowiązków,

-         inne czynności wynikające z potrzeb szkoły zlecone przez dyrektora gimnazjum.

Do zadań sprzątaczki należy:

-         sprzątanie po zakończeniu zajęć lekcyjnych,

-         sprzątanie okresowe,

-         porządkowanie szkoły podczas ferii zimowych i letnich,

-         inne czynności wynikające z potrzeb szkoły  zlecone przez dyrektora gimnazjum.

Do zadań „stopka” należy:

-         nadzorowanie bezpiecznego przejścia dzieci przez jezdnię,

-         dopilnowanie porządku na rowerowych parkingach,

-         nadzorowanie, aby dzieci dojeżdżające autobusem bezpiecznie trafiły do szkoły w godzinach porannych dojazdów,

-         inne czynności wynikające z potrzeb szkoły zlecone przez dyrektora gimnazjum.

Do zadań kierownika środowiskowej hali sportowej należy:

-         nadzór nad kompleksem pomieszczeń należących do hali sportowej,

-         sprawowanie dozoru nad bezpieczeństwem budynku i całością sportowego sprzętu szkolnego oraz urządzeniami instalacyjnymi łącznie ze sprzętem p. poż.,

-         planowanie zajęć rekreacyjno – sportowych na hali od momentu ukończenia zajęć szkolnych przez uczniów,

-         inne czynności wynikające z potrzeb szkoły zlecone przez dyrektora gimnazjum.

Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

 

§ 17

 

1.       Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

2.       Do obowiązków nauczyciela należy:

-         odpowiedzialność za życie i bezpieczeństwo uczniów,

-         zapoznawanie się z aktualnym prawem oświatowym,

-         bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów z uwzględnieniem zasad zawartych w szkolnym systemie oceniania,

-         podnoszenie kwalifikacji i stałe doskonalenie zawodowe,

-         wzbogacanie warsztatu pracy i dbałość o powierzone pomoce i sprzęt, a także budynek dydaktyczny i otoczenie szkoły,

-         stosowanie nowatorskich metod i programów nauczania,

-         wspomaganie rozwoju uczniów w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

-         pomoc w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

-         współtworzenie i realizacja założeń programu szkoły,

-         prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,

-         aktywny udział w życiu szkoły i pracy Rady Pedagogicznej,

-         integrowanie dydaktyki i wychowania,

-         systematyczne sprawdzanie obecności uczniów na każdej lekcji,

-         punktualne rozpoczynanie zajęć i niepozostawianie uczniów bez opieki w czasie ich trwania,

-         znajomość i przestrzeganie postanowień niniejszego statutu.

 

§ 18

 

1.       Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

2.       Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas, mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.

3.       Do zadań nauczyciela pedagoga należy w szczególności:

-         dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,

-         dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów gimnazjum,

-         udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności wychowawczych,

-         podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,

-         wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,

-         rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów,

-         udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,

-         organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami,

-         organizowanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,

-         planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,

-         rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów i analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

-         określanie form i sposobów pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, w tym także uczniom wybitnie zdolnym,

-         przeprowadzanie zajęć indywidualnych, grupowych oraz terapii pedagogicznej.

4.       Do zadań nauczyciela psychologa należy w szczególności:

-         ustalanie na wniosek pedagoga szkolnego zaburzeń i deficytów rozwojowych uczniów oraz wskazywanie możliwości ich przezwyciężania,

-         współpraca z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze lub dydaktyczne bądź też mającymi zaburzenia rozwojowe,

-         przeprowadzanie indywidualnej terapii psychologicznej,

-         wspomaganie pedagoga szkolnego w pracy z uczniami mającymi problemy z wyborem zawodu i dalszej drogi kształcenia,

-         prowadzenie terapii grupowej we współpracy z wychowawcą klasy,

-         współudział w opracowaniu programu wychowawczego gimnazjum i szkolnego programu profilaktycznego.

5. Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa w szkole należy w szczególności:

-         kreowanie pozytywnego klimatu wychowawczego w szkole,

-         rozwiązywanie konfliktów mających miejsce na terenie gimnazjum,

-         wspomaganie Rady Pedagogicznej w zakresie rozwiązywania konfliktów, wskazywania różnych form integracji działań wychowawczych oraz doskonalenia w zakresie komunikacji interpersonalnej,

-         zapoznanie pracowników szkoły z procedurami interwencyjnymi oraz koordynowanie przebiegu interwencji mających miejsce w szkole,

-         monitorowanie efektów wychowawczych szkoły oraz projektowanie działań optymalizujących działalność edukacyjną gimnazjum,

-         praca z uczniem zagrożonym demoralizacją,

-         kontrola realizacji obowiązku szkolnego,

-         współpraca z różnorodnymi instytucjami: wspierającymi, pomocowymi, organami ścigania oraz organami sprawiedliwości,

-         powołanie zespołu wspierającego działania koordynatora ds. bezpieczeństwa.

 

§ 19

 

1.       Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

2.       Dla zapewnienia ciągłości wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, by wychowawca opiekował się tym samym oddziałem przez cały okres nauczania w gimnazjum.

3.       Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

-         stworzenie i realizowanie programu wychowawczego klasy powierzonej jego opiece w oparciu o program szkoły, potrzeby i zainteresowania uczniów,

-         wspieranie rozwoju, zdolności i zainteresowań uczniów,

-         inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych,

-         pomoc w rozwiązywaniu problemów,

-         przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie.

4.       Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 3 winien:

-         zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

-         opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniając wychowanie prorodzinne,

-         utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

-         współpracować z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Rawiczu,

-         śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

-         dbać o systematyczne uczęszczanie swoich wychowanków na zajęcia,

-         udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu,

-         kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami opierając je na tolerancji, wolności, odpowiedzialności i poszanowaniu godności osobistej,

-         utrzymywać stały kontakt z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach postępów w nauce i zachowaniu się uczniów,

-         powiadamiać o przewidywanym dla ucznia okresowej / rocznej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed zakończeniem okresu / roku w formie pisemnej uzyskując potwierdzenie podpisem przyjętej informacji przez rodziców / opiekunów,

-         na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej powiadomić ucznia o proponowanych dla niego ocenach okresowych / rocznych poprzez wpis do dzienniczka ucznia,

-         organizować systematycznie okresowe zebrania z rodzicami.

5.       Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno – wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne) oraz dokumentację wewnętrzną wynikającą z potrzeb szkoły.

6.       Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Rawiczu, pedagoga i psychologa szkolnego.

 

 

Rozdział VI

 

UCZNIOWIE GIMNAZJUM

 

§ 20

 

1.       Do gimnazjum mają obowiązek uczęszczać absolwenci szkół podstawowych, którzy nie ukończyli 18 roku życia.

2.       Do gimnazjum w pierwszej kolejności przyjmowani są uczniowie zamieszkali w obwodzie gimnazjum.

3.       Dyrektor gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają – w danej klasie są wolne miejsca.

4.       W przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem gimnazjum jest większa niż liczba wolnych miejsc – dyrektor gimnazjum stosuje w kolejności następujące kryteria przyjęcia ucznia do szkoły:

-         średnia z uzyskanych na świadectwie ocen,

-         liczba punktów uzyskanych na sprawdzianie zewnętrznym,

-         ocena zachowania,

-         inne ważne osiągnięcia, np.: udział w konkursach czy olimpiadach na szczeblu regionalnym, wojewódzkim, ogólnopolskim.

5.       W przypadku rekrutacji uczniów do oddziału lub grupy, o których mowa w Rozdziale IV, par. 10, pkt. 6 niniejszego statutu, zasadnicze kryteria przyjęcia stanowią:

-         potwierdzone sukcesy ucznia w ramach zainteresowania będącego wykładnią tworzenia niniejszego oddziału lub grupy,

-         potwierdzona kontynuacja zainteresowania w rozmaitych formach zorganizowanych (np.: klubach, zrzeszeniach, organizacjach młodzieżowych).

6.       Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno – pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

 

§ 21

 

  1. Uczeń gimnazjum ma prawo do:

-         bezpiecznych warunków pobytu w szkole, a w szczególności ochrony przed wszelkimi formami przemocy, wyzysku, wykorzystywania, dyskryminacji i demoralizacji,

-         informacji na temat zakresu wymagań, metod nauczania, kryteriów oceniania i uzyskiwanych wyników,

-         właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,

-         poszanowania swojej godności i nietykalności osobistej,

-         prywatności, tajemnicy korespondencji i życia rodzinnego,

-         życzliwego, podmiotowego traktowania,

-         swobody wyrażania myśli i przekonań, z poszanowaniem praw i godności innych osób,

-         rozwijania zainteresowań i zdolności,

-         reprezentowania szkoły,

-         korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego,

-         korzystania z telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych tylko w czasie przerw,

-         wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, działalność kół, klubów zainteresowań i innych organizacji uczniowskich,

-         korzystanie z powyższych praw może zostać ograniczone z uwagi na zagrażanie bezpieczeństwu innych, ochronę porządku i zapobieganie przestępstwom, ochronę zdrowia i moralności lub ochronę praw i wolności innych osób.

  1. Uczeń gimnazjum ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:

-         systematycznego aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

-         dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

-         przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

-         dbanie o honor gimnazjum,

-         podporządkowanie się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,

-         naprawienia wyrządzonej szkody,

-         odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój,

-         noszenia stroju, który został wybrany przez dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

  1. Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:

-         rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,

-         wzorową postawę,

-         wybitne osiągnięcia.

  1. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów gimnazjum:

-         pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,

-         pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,

-         dyplom,

-         nagrody rzeczowe,

-         Stypendium Dyrektora.

  1. Nagrody, o których mowa w pkt. 4 ppkt. b – d przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego, opiekuna organizacji uczniowskich lub Rady Rodziców; w przypadku nagród wymienionych: w pkt. 4 ppkt. e – po wytypowaniu przez Samorząd Uczniowski oraz pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej. Nagrody mogą być przyznawane również wyróżniającemu się zespołowi klasowemu, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  2. Nagrody finansowane są, z wyjątkiem Stypendium Dyrektora, z budżetu szkoły lub ze środków Rady Rodziców gimnazjum.
  3. Ustala się następujące rodzaje kar:

-         upomnienie w indywidualnej rozmowie ucznia z wychowawcą,

-         nagana udzielona przez wychowawcę,

-         upomnienie udzielone przez dyrektora,

-         nagana udzielona przez dyrektora,

-         zawieszenie w prawach ucznia,

-         przeniesienie ucznia do równoległego oddziału – o przeniesieniu decyduje Rada Pedagogiczna,

-         wnioskowanie o przeniesienie do innej szkoły, z zastrzeżeniem pkt. 10.

  1. Od każdej z wymienionych kar uczeń może odwołać się za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.
  2. Po rozpatrzeniu odwołania, decyzja dyrektora gimnazjum o nałożeniu kary jest ostateczna.
  3. Dyrektor gimnazjum może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum, jeśli uprzednio stosowane środki wychowawczo – dyscyplinujące nie przyniosły skutku, w następujących przypadkach:

-         przychodzenia ucznia do szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu albo wprowadzania się w taki stan podczas pobytu w szkole,

-         przychodzenia do szkoły w stanie odurzenia środkami psychoaktywnymi albo wprowadzania się w taki stan w czasie pobytu w szkole, poza przypadkami wynikającymi ze ścisłych wskazań lekarskich,

-         szczególnie rażącego naruszania postanowień niniejszego statutu.

  1. Szkoła ma obowiązek poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
  2. W gimnazjum funkcjonuje Komisja ds. Skarg w Przypadku Łamania Praw Uczniów. Komisja składa się z trzech członków stałych wyłonionych z grona Rady Pedagogicznej, spośród których wybierany jest przewodniczący Komisji oraz dwóch delegatów pracowników administracyjno-obsługowych – w sprawach, gdzie stroną jest pracownik niepedagogiczny.
  3. W pracach Komisji uczestnicy ponadto:

13.1. na wniosek ucznia, którego prawa zostały naruszone – jego reprezentant, o ile został wskazany w złożonej skardze,

13.2. reprezentant pracownika, którego skarga dotyczy – po złożeniu Komisji pełnomocnictwa.

  1. Rolę reprezentanta ucznia może pełnić Rzecznik Praw Ucznia, jeśli został wybrany zgodnie z par. 6 pkt. 5 ppkt 6, opiekun Samorządu Uczniowskiego lub wychowawca klasy, a w uzasadnionych przypadkach pedagog szkolny, psycholog szkolny, bądź inny nauczyciel za jego zgodą.
  2. Pracownik, którego skarga dotyczy może udzielić pełnomocnictwa osobie, spośród pracowników gimnazjum, z którą nie pozostaje w stosunku zależności służbowej (dla którego nie jest przełożonym, opiekunem stażu, przewodniczącym Zespołu Rady Pedagogicznej itp.).

15.1. W przypadku naruszenia praw ucznia przez pracowników gimnazjum, uczeń ma prawo złożyć na piśmie skargę do Komisji ds. Łamania Praw Ucznia, o której mowa w par. 21, pkt. 13, z zastrzeżeniem pkt. 2.
15.2. W imieniu uczniów niepełnoletnich skargę składają rodzice (prawni opiekunowie), Rzecznik Praw Ucznia lub opiekun Samorządu Uczniowskiego.
15.3. Skargi, o których mowa w pkt. 15.1. przyjmowane są i rozpatrywane zgodnie z Procedurą Składania i Rozpatrywania Skarg w Przypadku Łamania Praw Ucznia.

  1. Tryb ten nie wyczerpuje ani nie ogranicza prawa do złożenia skargi bezpośrednio do organu prowadzącego bądź do organów nadzoru pedagogicznego wszystkich szczebli.
  2. Procedura Składania i Rozpatrywania Skarg w Przypadku Łamania Praw Ucznia:

17.1. Skargi pisemne do Komisji ds. Skarg Przypadku Łamania Praw Ucznia, należy złożyć w terminie 3 dni od zdarzenia, za pośrednictwem sekretariatu szkoły, który prowadzi rejestr skarg.

17.2. Skarga powinna zawierać:

-         dane dotyczące ucznia, którego prawa zostały naruszone,

-         dane pracownika, na którego składana jest skarga,

-         opis sytuacji naruszenia praw ucznia.

17.3. W składanej skardze uczeń może wskazać swojego reprezentanta, spośród nauczycieli wymienionych w par. 21, pkt. 15. Przy wyborze innego nauczyciela na swego reprezentanta niż Rzecznik Praw Ucznia, opiekun Samorządu Uczniowskiego lub wychowawca klasy należy podać krótkie uzasadnienie tego wyboru oraz uzyskać potwierdzenie wyrażenia zgody.

17.4. W przypadku braków formalnych, o których mowa w punkcie 2 i 3, pracownik przyjmujący skargę zwraca ją składającemu w celu uzupełnienia wskazanych braków w możliwie najkrótszym czasie, nie dłużej niż 2 dni robocze.

17.5. Po przyjęciu skargi sekretariat gimnazjum niezwłocznie o tym fakcie informuje zainteresowanego pracownika, który ma prawo zapoznać się z jej treścią i przedłożyć pełnomocnictwo, zgodnie z par. 21 pkt. 16, po czym przekazuje całość dokumentacji przewodniczącemu Komisji.

17.6. Komisja w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania, rozpoznaje skargę i po wysłuchaniu stron formułuje wnioski przekładając je dyrektorowi gimnazjum.

17.7. W terminie 3 dni od uzyskania pisemnego stwierdzenia rozpoznania sprawy przez Komisję dyrektor gimnazjum, uwzględniając przedłożone wnioski udziela skarżącemu pisemnej odpowiedzi o sposobie rozpatrzenia sprawy oraz pouczenie o możliwości i trybie odwołania.

17.8. Odwołanie od sposobu załatwienia sprawy, kieruje się w terminie 7 dni do organu wskazanego w odpowiedzi na skargę, za pośrednictwem dyrektora gimnazjum.

17.9. Gdy skarga dotyczy dyrektora gimnazjum, Komisja przekazuje ustalenia i wnioski z przeprowadzonego postępowania bezpośrednio do organu prowadzącego, który udziela pisemnej odpowiedzi na skargę w terminie i na zasadach przyjętych przez ten organ.

17.10. O ile skarga dotyczy członka Komisji, jest on wyłączony z pracy w tym postępowaniu.

 

 
Rozdział VII

 

ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA GIMNAZJUM Z RODZICAMI

 

§ 22

 

1.    Nauczyciele gimnazjum wspomagają rodziców i współpracują z nimi w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.

2.    Współdziałanie odbywa się na zasadzie wzajemnego szacunku, partnerstwa i rozumienia racji obu stron.

3.    Współdziałanie zapewnia rodzicom:

-         znajomość zadań i zamierzeń klasy oraz szkoły,

-         znajomość przepisów prawa szkolnego,

-         uzyskiwanie bieżącej informacji na temat swego dziecka,

-         porady i konsultacje w sprawach dotyczących dziecka.

4.    Formami współdziałania rodziców ze szkołą są:

-         zebrania klasowe rodziców,

-         spotkania trójki klasowej z wychowawcą klasy,

-         spotkania Rady Rodziców z dyrekcją szkoły,

-         Dni Konsultacji – spotkania rodziców z nauczycielami uczącymi dziecko,

-         indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami,

-         konsultacje rodziców z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz doradcą zawodowym,

-         przyjmowanie rodziców przez dyrektora szkoły i wicedyrektora,

-         kontakty telefoniczne,

-         zapraszanie rodziców przez wychowawców, pedagoga lub psychologa szkolnego, dyrekcję w przypadkach drastycznych oraz przekroczenia norm zachowania przez ich dzieci,

-         zapraszanie rodziców do udziału we wspólnym organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych.

5.    Indywidualne spotkanie rodzica z nauczycielem nie może zakłócać lekcji, pełnionego przez nauczyciela dyżuru lub innych zajęć prowadzonych z uczniami.

6.    Usprawiedliwianie nieobecności ucznia rodzice dokonują w formie pisemnej lub, za zgodą wychowawcy, w formie ustnej. Po nieobecności dziecka w szkole usprawiedliwienie należy dostarczyć najpóźniej w ciągu 7 dni. W przypadku braku usprawiedliwienia nieobecność będzie nieusprawiedliwiona bez możliwości odwołania. W przypadku nieobecności ucznia trwającej powyżej 7 dni należy przedłożyć zwolnienie lekarskie.

 
 
Rozdział VIII

 

SPOSOBY ZGŁASZANIA I ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W SZKOLE

 

§ 23

 

1.    Wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia, tolerancji, wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.

2.    Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje: Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.

3.    Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi szkoły lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych posiedzeń tych organów.

4.    Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji – w terminie 7 dni.

5.    Wszystkie organy szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

 

§ 24

 

1.    Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem rozwiązują:

-         wychowawca klasy - w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie a uczniami tej klasy,

-         pedagog lub psycholog szkolny - jeżeli decyzja wychowawcy nie zakończyła konfliktu lub konflikt z uczniami dotyczy wychowawcy klasy,

-         dyrektor lub wicedyrektor - jeżeli decyzja pedagoga nie zakończyła konfliktu.

2.    Od orzeczenia dyrektora szkoły może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego szkołę. Odwołanie wnosi jedna ze stron. Nie może być ono jednak wniesione po upływie 2 tygodni od daty wydania orzeczenia.

3.    W sytuacji konfliktu pomiędzy nauczycielami postępowanie prowadzi dyrektor szkoły. W przypadkach nie rozstrzygnięcia sporu przez dyrektora, strony mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę.

4.    Konflikt pomiędzy dyrektorem a nauczycielami rozpatruje na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący szkołę.

5. Konflikty pomiędzy rodzicami a innymi organami szkoły:

5.1.  postępowanie w pierwszej instancji prowadzi dyrektor szkoły,

5.2.  w przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu 14 dni odwołania do organu prowadzącego.

 

§ 25

 

1.    Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Rodzice mają prawo decydować o całym procesie wychowania dziecka, również tym jego nurcie, który dokonuje się w szkole. Nie mogą jednak ingerować w działania szkoły w zakresie wprowadzenia ucznia w kontakty społeczne oraz rozwijania jego wiedzy i umiejętności, nie mogą ograniczać wymagań dyscyplinarnych, które wychowawcy klas lub dyrektor zmuszeni są postawić uczniom ze względu na zachowanie ładu społecznego.

2.    Zebrania rodziców, indywidualne rozmowy z wychowawcą, wizyty w domu ucznia mają na celu:

-         umożliwienie zapoznania się rodziców z zadaniami dydaktyczno – wychowawczymi klasy i szkoły,

-         zaznajomienie rodziców ze zmianami dotyczącymi koncepcji kształcenia dzieci, nowego sposobu nauczania, systemu oceniania wewnątrzszkolnego i oceniania zewnętrznego,

-         uzyskania informacji na temat zachowania dziecka, jego aktywności, postępów i trudności, specjalnych uzdolnień, poziomu wiedzy i umiejętności.

3.    Rodzice mają prawo do wyrażenia opinii na temat pracy szkoły organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą.

 

§ 26

 

1.    Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

1.1. Dyrektor lub wicedyrektor jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.

1.2. Wnoszone sprawy rozstrzygają z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego. Dbają o przestrzeganie  postanowień zawartych w Statucie szkoły, w swej działalności kierują się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.

2.    W sprawach spornych dotyczących uczniów ustala się co następuje:

-         uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego samorządu klasowego,

-         przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu z opiekunem samorządu przedstawia sprawę wychowawcy klasy, który rozstrzyga sporne kwestie,

-         sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora szkoły, którego decyzje są ostateczne.

3.    Dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej zachowując ustalenia zawarte w regulaminie tego organu.

4.    Dyrektor wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jego wychowanków.

 

 

Rozdział IX

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 27

 

1.       Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.       Regulaminy określające działalność organów gimnazjum, jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

 

§ 28

 

Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

 

 

§ 29

 

1.       Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.       Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.

 

 

 

 

 

Powiadom znajomego