UCHWAŁA NR XV/144/15 RADY MIEJSKIEJ GMINY RAWICZ Z DNIA 16 GRUDNIA 2015 ROKU
UCHWAŁA NR XV/144/15
RADY MIEJSKIEJ GMINY RAWICZ
Z DNIA 16 GRUDNIA 2015 ROKU
w sprawie uchwały budżetowej na rok 2016
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d, pkt 10 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 1515) oraz art. 212, 214, 215, 222, 235–237, 258 i 264 ust. 3 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) Rada Miejska Gminy Rawicz uchwala, co następuje:
§ 1
1. Ustala się dochody budżetu na 2016 rok w łącznej kwocie 81.024.228,00 zł,
z tego:
1) dochody bieżące w kwocie – 78.150.478,00 zł,
2) dochody majątkowe w kwocie – 2.873.750,00 zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.
2. Dochody, o których mowa w ust. 1 obejmują w szczególności:
1) dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych ustawami w wysokości 10.110.584,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 3 do uchwały,
2) dotacje celowe na realizację zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego
w wysokości 227.996,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 4 do uchwały,
3) dotacje i środki zewnętrzne na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w wysokości
261.867,00 zł.
§ 2
1.Ustala się wydatki budżetu na 2016 r. w łącznej kwocie 79.572.228,00 zł,
z tego:
1) wydatki bieżące w kwocie – 72.720.862,83 zł,
2) wydatki majątkowe w kwocie – 6.851.365,17 zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.
2.Wydatki, o których mowa w ust. 1 obejmują w szczególności:
-
wydatki na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami w wysokości 10.110.584,00 zł, zgodnie
z załącznikiem Nr 3 do uchwały, -
wydatki na realizację zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego
w wysokości 227.996,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 4 do uchwały, -
wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych
w części związanej z realizacją zadań jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 28.117,00 zł, z tego zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy
o finansach publicznych,
4) wydatki majątkowe zaplanowane do realizacji w roku 2016, zgodnie z załącznikiem Nr 5 do uchwały.
§ 3
Nadwyżka budżetu w kwocie 1.452.000,00 zł zostanie przeznaczona na spłatę kredytów i pożyczek.
§ 4
Określa się łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu w wysokości 1.452.000,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 6 do uchwały.
§ 5
Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu
w kwocie 3.000.000,00 zł
§ 6
Ustala się zestawienie planowanych kwot dotacji, z tego:
-
dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych,
-
dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych,
zgodnie z załącznikiem Nr 7 do uchwały.
§ 7
Określa się plan przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych, zgodnie z załącznikiem Nr 8 do uchwały.
§ 8
Upoważnia się Burmistrza do:
-
zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu do wysokości 3.000.000,00 zł,
-
dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach
w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz wydatków majątkowych, -
lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy,
-
przekazania uprawnienia kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynika płatność wykraczająca poza 2016 rok.
§ 9
Ustala się kwotę, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania w wysokości 5.000.000,00 zł.
§ 10
-
Ustala się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 640.000,00 zł
-
Dochody, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na realizację zadań określonych w:
1) programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
w wysokości 634.750 zł,
2) programie przeciwdziałania narkomanii w wysokości 5.250 zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 9 do uchwały.
§ 11
Dochody z wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska przeznacza się na finansowanie wydatków z zakresu ochrony środowiska, określonych ustawą, zgodnie z załącznikiem Nr 10 do uchwały.
§ 12
Tworzy się rezerwy:
-
ogólną w wysokości 469.000,00 zł,
-
celowe w wysokości 1.300.000,00 zł, z tego:
-
-
na inwestycje i zakupy inwestycyjne w wysokości 450.000,00 zł,
-
na realizację zadań oświatowych w kwocie 675.000,00 zł,
-
na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 175.000,00 zł.
-
§ 13
Wyodrębnia się fundusz sołecki według zestawienia wydatków z podziałem kwot oraz określeniem zadań do realizacji poszczególnych sołectw, zgodnie
z załącznikiem Nr 11 do uchwały.
§ 14
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Rawicz
§ 15
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. i podlega publikacji
w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
UZASADNIENIE
Aby został spełniony wymóg § 3 pkt 1 ppkt 3 uchwały Nr XXXIX/368/10 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 25 sierpnia 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Rawicz informuję, że na dzień
31 grudnia 2015 roku planowane zadłużenie Gminy Rawicz wyniesie 14.659.558 zł. W 2016 roku Gmina Rawicz nie planuje zaciągnąć żadnych pożyczek lub kredytów. Zgodnie z podpisanymi w latach ubiegłych umowami planuje się spłacić raty kapitałowe w kwocie 1.452.000 zł (szczegółowe przedstawienie spłat przedstawia załącznik nr 6 do uchwały).
Z tytułu obsługi zadłużenia planujemy ponieść wydatki w kwocie 525.000 zł (odsetki bankowe).
Na 2016 rok dopuszczalny wskaźnik spłaty zobowiązań, określony w art. 243 po uwzględnieniu wyłączeń wynosi 8,66%. Wskaźnik planowanej przez gminę łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 243 do dochodów ogółem po uwzględnieniu wyłączeń wynosi 2,44%.