Ulga Inwestycyjna
Ulga Inwestycyjna
Miejsce załatwienia sprawy:
Wydział Finansowo-Budżetowy Zespół Podatków i Opłat Lokalnych
starszy inspektor Beata Witczak, pokój 12, tel. (65) 616 49 83 wew. 420
inspektor Mariola Proć, pokój 12, tel. (65) 616 49 83 wew. 420
starszy inspektor Agnieszka Bagińska, pokój nr 11, tel. (65) 616 49 83 wew. 515
inspektor Adrian Płóciennik, pokój 21, tel. (65) 616 49 83 wew. 455
Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 333) podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
– budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
– zakup i zainstalowanie: deszczowni, urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę, urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód)
jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych.
Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
Kwota ulgi jest odliczana z urzędu w decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Podatnicy obowiązani do składania deklaracji na podatek rolny odliczają, określoną w decyzji w sprawie ulgi inwestycyjnej, kwotę przyznanej ulgi od należnego podatku rolnego.
Podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego niewykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na cele inne niż ww.
Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielone na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
Wymagane dokumenty:
– uzasadniony wniosek o udzielenie ulgi inwestycyjnej
– rachunki, faktury, umowy kupna-sprzedaży (oryginały)
– zestawienie poniesionych wydatków
– oświadczenie o wiodącej działalności wnioskodawcy ubiegającego się o pomoc publiczną
– formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis
Opłaty: Nie pobiera się
Czas oczekiwania: Organ wydaje decyzję nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym - nie później niż w ciągu 2 miesięcy.
Postawa prawna: art. 12 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333), ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383)